چرا بیماری سلیاک و کم خونی اغلب با هم ظاهر می شوند؟

بیماری سلیاک و کم خونی

علت مبتلا شده همزمان به بیماری سلیاک و کم خونی چیست؟ همانطور که میدانید گلوتن پروتئینی است که در جو ، گندم ، چاودار یا غلات و محصولات آن شامل هرگونه غذای آلوده به یکدیگر مانند جو دوسر یافت می شود.غذاهای حاوی گلوتن می توانند واکنش ایمنی نامطلوبی ایجاد کنند که در برخی افراد به پوشش داخلی روده کوچک حمله می کند. درجات مختلف سوء جذب مواد مغذی مثل کلسیم، ویتامین D و B12، فلز مس، منیزیم، فلز روی، فولات و آهن و در نتیجه کم خونی ناشی از فقر آهن را ایجاد میکند.در این مقاله ما به ارتباط بین بیماری سلیاک و کم خونی یا همان فقر آهن می پردازیم.

کم خونی چیست؟

کم خونی ناشی از کاهش اندازه یا تعداد گلبول های قرمز خون یا میزان هموگلوبین است که رنگدانه قرمز در گلبول های قرمز است. گلبول های قرمز را به عنوان کشتی هایی که اکسیژن را به تمام بافت های بدن می رسانند و هموگلوبین را به عنوان جعبه های کشتی که اکسیژن را در خود نگه می دارند تصور کنید. اگر کمبود گلبول قرمز (کشتی) یا هموگلوبین (جعبه) وجود داشته باشد ، اکسیژن به اندازه کافی تحویل داده نمی شود. اکسیژن برای تبدیل غذا به انرژی لازم است ، که برای عملکردهای حیاتی مورد نیاز همه قسمت های بدن است.

علائم و علل کم خونی

کم خونی

بدن شما از هموگلوبین  که در گلبول های قرمز وجود دارد  برای انتقال اکسیژن به سراسر بدن استفاده می کند. هنگامی که کم خونی دارید ، هموگلوبین کافی ندارید ، بنابراین سلول های شما اکسیژن کافی را برای عملکرد خوب دریافت نمی کنند.

کم خونی فقر آهن معمولاً به دلیل از دست دادن خون ناشی از ضربه یا خونریزی شدید قاعدگی است. رژیم غذایی کم آهن می تواند باعث کم خونی فقر آهن شود ، مانند بارداری.

اگر کم خونی فقر آهن به دلیل یکی از این موارد نباشد ، ممکن است وجود بیماری سلیاک نشان داده شود. تا 9 درصد از افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن اما هیچ علائم گوارشی برای بیماری سلیاک مثبت نیست.

اگر علائم گوارشی وجود داشته باشد ، احتمال سلیاک بیشتر است. افرادی که کم خونی را به عنوان علامت اصلی خود نشان می دهند ممکن است دچار بیماری سلیاک شدیدتری باشند.

کم خونی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. شایع ترین نوع کم خونی در سراسر جهان و در بیماری سلیاک و به عنوان کم خونی فقر آهن شناخته می شود. آهن یکی از اجزای مهم هموگلوبین است ، بنابراین هنگامی که فرد دچار کمبود آهن است ، بدن نمی تواند به اندازه کافی از آن استفاده کند.

بیماری سلیاک

افراد مبتلا به بیماری سلیاک همچنین می توانند نوعی کم خونی به نام “کم خونی بیماری مزمن” داشته باشند. این نوع کم خونی به آسیب روده های آنها مربوط می شود که ناشی از خوردن غذاهای حاوی پروتئین گلوتن است.

افراد مبتلا به بیماری سلیاک به دلیل کمبود آهن از غذایی که می خورند دچار کم خونی فقر آهن می شوند. دلیل آن این است که در بیماری سلیاک ، خوردن غذاهای حاوی گلوتن باعث می شود که بدن شما به دیواره روده کوچک شما حمله کرده و توانایی شما در جذب مواد مغذی (از جمله آهن) را مختل کند.برای درمان بیماری سلیاک از غذاها و تنقلات بدون گلوتن استفاده کنید.

در حقیقت ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که کم خونی را به عنوان اصلی ترین علامت بیماری سلیاک خود تشخیص می دهند ، در واقع نسبت به افرادی که اسهال به عنوان علامت اصلی خود دارند ، بیماری سلیاک شدیدتری دارند.

خوشبختانه هنگامی که تشخیص داده اید که سلیاک دارید و مصرف محصولات بدون گلوتن را شروع کرده اید ، پوشش روده شما شروع به التیام می کند و دوباره مواد مغذی را از غذای خود جذب می کنید. ممکن است پزشک برای افزایش ذخایر آهن و مصرف غذاهای غنی از آهن ، مانند گوشت قرمز ، مکمل های حاوی آهن را توصیه کند.

سایر عوامل مرتبط با کم خونی فقر آهن ناشی از مشکلات جذب مواد مغذی عبارتند از بیماری کرون ، استفاده بیش از حد از داروهای ضد اسید و جراحی بای پس معده.

علائم احتمالی کم خونی

علائم کم خونی می تواند شامل تنگی نفس ، خستگی ، ضعف ، سرگیجه ، احساس سرما در تمام مدت ، نبض سریع ، تپش قلب، خستگی ، ضعف ، تحریک پذیری ، رنگ پریدگی پوست ، سردرد ، شکنندگی ناخن ها ، کاهش اشتها ، افزایش حساسیت به عفونت ها ، زنگ زدن در گوش ، ضربان قلب نامنظم و سردرد باشد.

بیماری سلیاک و کم خونی (فقر آهن)

کم خونی و بیماری سلیاک در کنار هم رخ میدهند. کم خونی ناشی از فقر آهن به دلیل کاهش میزان گلبول های قرمز در بدن به دلیل کمبود آهن ، از دست دادن خون یا مشکلات جذب ایجاد می شود.

هموگلوبین ، پروتئینی در گلبول های قرمز خون اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کند. کاهش سطح هموگلوبین به دلیل کم خونی از توزیع اکسیژن کافی به سلول ها برای عملکرد مطلوب جلوگیری می کند.

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک جذب مواد مغذی را مختل می کند و یکی از علائم حساسیت به گلوتن در افراد است، می تواند این کمبود را تشدید کند و علائم مرتبط با کم خونی را ایجاد می کند:

  • خستگی
  • ضعف
  • سرگیجه
  • سردرد
  • درد قفسه سینه

مطالعه ای نشان می دهد که 46 درصد از بیماران مبتلا به سلیاک ذخیره آهن بدن را کاهش داده اند و 32٪ از آنها دچار فقر آهن هستند.

بیماری سلیاک باعث کم خونی فقر آهن می شود زیرا قسمتی از روده (قسمت فوقانی روده) که توسط گلوتن آسیب می بیند نیز مسئول جذب آهن است.

کم خونی مزمن و سلیاک

کم خونی فقر آهن یکی از پیامدهای شناخته شده بیماری سلیاک است. با این حال ، کم خونی بیماری های مزمن با سلیاک همراه است. حدود 12 درصد از بیماران مبتلا به سلیاک تشخیص داده شده دارای شکلی هستند که به آن کم خونی بیماری مزمن می گویند.

این نوع کم خونی که کم خونی التهاب مزمن نامیده می شود در افرادی که به مدت طولانی بیمار بوده اند وجود دارد. واکنش سیستم ایمنی بدن آنها به التهاب با تولید گلبول های قرمز در بدن اختلال ایجاد می کند.

مبتلایان به بیماری سلیاک که گلوتن می خورند دارای واکنش التهابی شدید در روده هستند که به کم خونی بیماری های مزمن کمک می کند.

ارتباط بین کم خونی و بیماری سلیاک

بیماری سلیاک می تواند به قسمتی از روده کوچک که آهن ، فولات و ویتامین B12 جذب می شود آسیب برساند. این آسیب منجر به کاهش جذب مواد مغذی می شود. کاهش جذب به این معنی است که بدن ممکن است به اندازه کافی از این مواد مغذی استفاده نکند ، که کم خونی یکی از نتایج احتمالی آن است.

کمبود آهن می تواند باعث کم خونی شود زیرا آهن جزء ضروری هموگلوبین است و برای انتقال اکسیژن به سراسر بدن ضروری است.

کمبود فولات می تواند باعث کم خونی شود زیرا فولات نقش اساسی در تشکیل گلبول های قرمز خون و در نتیجه انتقال اکسیژن در سراسر بدن دارد.

کمبود ویتامین B12 می تواند باعث کم خونی شود زیرا این ویتامین برای تشکیل و رشد گلبول های قرمز نیز ضروری است.

شایع ترین علامت بیماری سلیاک در بزرگسالان کم خونی فقر آهن است که به درمان با آهن پاسخ نمی دهد.

کم خونی بدون سایر نشانه های بالینی سوء جذب روده یکی از شایع ترین تظاهرات خارج روده ای بیماری سلیاک است. اگرچه کمبود فولات و کوبالامین از عوارض بیماری سلیاک شناخته شده است ، اما شایع ترین کم خونی تغذیه ای مرتبط با بیماری سلیاک ، فقر آهن است:

یک مطالعه بر روی 34 کودک مبتلا به بیماری سلیاک به این نتیجه رسید که تقریبا 15 درصد از آنها دارای کم خونی خفیف تا متوسط ​​فقر آهن بودند.

مطالعه روی 84 فرد بزرگسال مبتلا به کم خونی فقر آهن با منشأ ناشناخته نشان داد که 7 درصد از آنها مبتلا به بیماری سلیاک بودند.

مطالعه ای روی 727 بیمار مبتلا به سلیاک گزارش داد که 23 درصد آنها کم خونی بودند. علاوه بر این ، افراد مبتلا به کم خونی دو برابر بیشتر در معرض آسیب شدید به روده کوچک و همچنین توده استخوانی کم ناشی از بیماری سلیاک بودند.

چرا کم خونی و بیماری سلیاک اغلب با هم ظاهر می شوند؟

معمولاً به این دلیل است که در بیماری سلیاک ، شما همیشه نمی توانید مواد مغذی را از غذای خود جذب کنید ، و هنگامی که آهن کافی از غذای خود دریافت نمی کنید ، می توانید دچار کم خونی شوید.

شایع ترین علل کم خونی در افراد مبتلا به بیماری سلیاک

کمبود آهن و فولات شایع ترین علل کم خونی در افراد مبتلا به بیماری سلیاک است زیرا این مواد مغذی در دو قسمت فوقانی روده جذب می شوند ، جایی که آسیب در مراحل اولیه بیماری سلیاک رخ می دهد. هنگامی که بیماری سلیاک پیشرفت می کند ، قسمت تحتانی روده کوچک آسیب می بیند و باعث کمبود ویتامین B12 می شود.

اگر مدتی از مکمل های آهن استفاده می کنید و هیچ بهبودی در سطح آهن خون مشاهده نمی کنید ، آزمایش بیماری سلیاک توصیه می شود.

رژیم غذایی برای درمان کم خونی ناشی از سلیاک

هنگامی که فرد مبتلا به بیماری سلیاک رژیم غذایی بدون گلوتن را آغاز کرد ، روده کوچک شروع به ترمیم می کند و اجازه می دهد مواد مغذی جذب شوند. بسیار مهم است که به رژیم غذایی بدون گلوتن زمان دهید تا تأثیر خود را داشته باشد. ممکن است بین دو تا 18 ماه طول بکشد تا کمبودهای تغذیه برطرف شود. مکمل و رژیم غذایی مناسب برای کم خونی خود را با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

غذاها حاوی دو شکل مختلف آهن هستند: هم و غیر هم. آهن هم در محصولات حیوانی یافت می شود و نسبت به آهن غیر هم ، که در غلات مانند جو دوسر، سبزیجات ، میوه ها، آجیل و دانه ها (دانه کینوا) یافت می شود ، جذب می شود. مصرف بیشتر منابع حیوانی آهن ، جذب را افزایش می دهد ، منابع غیرهمی آهن نیز به شمار می رود.

ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد. مرکبات ، فلفل دلمه ای یا گوجه فرنگی.

مکمل های آهن ممکن است باعث ناراحتی معده شوند. مصرف آهن با غذا می تواند این اثر را کاهش دهد ، اما می تواند جذب را نیز کاهش دهد. در مورد مدت زمان مورد انتظار مکمل خود با پزشک خود مشورت کنید ، زیرا آهن مصرف شده با غذا ممکن است به درمان طولانی تری نیاز داشته باشد.استفاده از محصولات ارگانیک به جای محصولات تراریخته برای جذب بیشتر آهن توصیه می شود.

مواد غذایی مناسب برای بیماری سلیاک و کم خونی

اسید فولیک و ویتامین B12 نیز می توانند به عنوان مکمل مصرف شوند. با پزشک خود مشورت کنید.

غذاهای سرشار از آهن

جگر ، غذاهای دریایی ، گوشت بدون چربی ، مرغ ، حبوبات ، سبزیجات سبز تیره محصولات ارگانیک.

غذاهای غنی از فولات

سبزیجات برگ سبز ، گوشت ارگان ، گوشت گاو بدون چربی ، پنیر گیاهی ، آب پرتقال ، مربا ارگانیک، تخم مرغ ، ماهی ، لوبیای خشک، لوبیا عروس ، عدس ، مارچوبه ، کلم بروکلی.

غذاهای سرشار از ویتامین B12

همه محصولات حیوانی: گوشت ، تخم مرغ ، شیر ، محصولات لبنی( توفو). گیاهخواران نیاز به مکمل دارند.

تشخیص و درمان کم خونی ناشی از بیماری سلیاک

روشهای تشخیصی بهبود یافته به طور فزاینده ای قادر به شناسایی بیماران سلیاکی هستند که علائم کلاسیک مثل: اسهال ، سوء جذب و مشکلات گوارشی را نشان نمی دهند.کم خونی معمولاً علامت اصلی این موارد است.

کم خونی در نتایج آزمایش شمارش کامل خون یا CBC نشان داده می شود که میزان هموگلوبین را به همراه تعداد و نسبت سلول های مختلف خون اندازه گیری می کند.

اگر آزمایش خون نشان دهنده کم خونی باشد ، پزشک ممکن است آزمایش های اضافی ، بررسی گلبول های قرمز خون زیر میکروسکوپ و آزمایش سطح آهن را توصیه کند.

در صورتی که بیمار به طور مداوم به درمان با آهن پاسخ ندهد ، پزشک می تواند آزمایش کند که آیا بیمار سلیاک دچار کم خونی فقر آهن است یا خیر.

اگرچه هیچ درمانی برای بیماری سلیاک وجود ندارد ، اما پس از تشخیص بیماری، رعایت رژیم غذایی فاقد گلوتن بسیار موثر است. رژیم غذایی بدون گلوتن و خوردن غذاهای مناسب باعث بهبود پوشش روده باریک شده و اجازه می دهد دوباره مواد مغذی جذب شود.

پزشکان ممکن است مکمل های آهن را برای ذخیره آهن و خوردن غذاهای غنی از آهن توصیه کنند.افرادی که سبک غذایی وگان دارند نیز ممکن است دچار فقر آهن شوند. پس از مکمل های آهن استفاده کنید.

با مراجعه به وبسایت فروشگاه هایپرارگانو از محصولات بینظیر فاقد گلوتن استفاده کرده و سلامتی خود را صد چندان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه