مواد غذایی مفید برای دیابت

تغذیه دیابت

آیا می دانید مواد غذایی مفید برای دیابت کدامند ؟ در این مقاله ما به شما خواهیم گفت که برای بیماری دیابت چه مواد غذایی مفید است رعایت در مصرف سه عنصر اصلی و ثابت رژیم غذایی شامل کربوهیدرات ، پروتئین و چربی در حفظ وزن یا کاهش وزن افراد برای جلوگیری از افزایش وزن و چاقی شکمی و ابتلا به دیابت لازم و ضروری است. بیاید به این موضوع بپردازیم که چه مواد غذایی مفیدی برای دیابت وجود دارد .


 انواع رژیم های بدون قند، گیاهخواری، کتوژنیک یا وگان تاثیر قابل توجهی در کاهش ابتلا به دیابت دارد. در این مقاله به معرفی انواع غذاها و موادمغذی مفید برای بیماری قند که ارگانیک است و جهت بهبود روند زندگی و کاهش خطر ابتلا به انواع دیابت خصوصا دیابت نوع دوم که ارتباط مستقیمی با نوع تغذیه دارد، پرداخته می شود.

بیماری دیابت و انواع آن

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات مواد غذایی مفید برای انواع دیابت

مقدار کل کربوهیدرات مصرف شده بیشترین تأثیر را بر قند خون دارد. با این وجود مقدار کربوهیدرات در رژیم غذایی نامشخص است. افراد مبتلا به دیابت نوع یک یا دیابت نوع دوم، مصرف زیادتر از حد متوسط کربوهیدرات را داشتند. طی مطالعات زیادی به دنبال استفاده از رژیم های غذایی بدون قند با کربوهیدرات کم و بهبود قند خون بدون آثار مخرب برای بدن هستند.

تحقیقات نشان داد که برنامه های غذایی کم کربوهیدرات منجر به بهبود قند خون شده است. رژیم های غذایی کم کربوهیدرات برای زنان باردار و شیرده و افرادی که به بیماری کلیوی مبتلا هستند، مضر است. افرادی که مهار کننده های انتقال دهنده سدیم-گلوکز مصرف می کنند، به دلیل خطرکتواسیدوز ، احتیاط کنند. انجمن دیابت در ایالات متحده آمریکا میگوید:  


دریافت کربوهیدرات: مصرف مواد غنی از مواد مغذی برای بیماری قند و مقدار بالای فیبر مثل سبزیجات ، میوه ها ، حبوبات، غلات کامل و محصولات لبنی(شیر،ماست، پنیر(پنیر لاکتیکی)) است.
برای مبتلایان به دیابت نوع یک و دیابت نوع دو انسولین درمانی تجویز می شود و آموزش استفاده از شمارش کربوهیدرات ها، میزان چربی و پروتئین برای بهبود و کنترل قند خون توصیه می شود.
افرادی که دوز انسولین روزانه شان ثابت است از یک الگوی مشخصی برای مصرف کربوهیدرات برای بهبود کنترل قند خون و کاهش افت قند خون استفاده میکنند.


افراد مبتلا به دیابت برای کنترل قند خون وکاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و کبد چرب از نوشیدنی های قندی خودداری کنند و مصرف غذاهای شیرین را به حداقل برسانند.

ساکارز یک دی ساکارید است. از یک گلوکز و یک مولکول فروکتوز تشکیل شده و 4 کیلوکالری در گرم انرژی تولید میکند. ساکارز رژیم غذایی نسبت به نشاسته تأثیر زیادی بر سطح قند خون ندارد. لذا از مصرف شیرین کننده های غذایی و نوشیدنی های حاوی شیرین کننده جلوگیری شود ، زیرا منجر به افزایش وزن میشوند.


فروکتوز یک مونوساکارید طبیعی است که در میوه ها ، برخی سبزیجات و عسل یافت می شود. شربت ذرت با فروکتوز بالا و غذاهای فرآوری شده با فروکتوز جایگزین ارزان تری برای ساکارز هستند.


فروکتوز به طور طبیعی در غذاهایی مانند میوه وجود دارد و منجر به کنترل قند خون در مقایسه با ساکارز یا نشاسته میشود ، فروکتوز آزاد اثرات مضر روی تری گلیسیرید ندارد، البته اگر بیش از حد مصرف نشود.

شیرین کننده های مغذی

 جایگزینی فروکتوز بر سطح قند خون ناشتا یا انسولین تأثیر معنی دار نداشته و باعث کاهش پروتئین های گلیکوزیله خون می شود. مصرف مقادیر بالای نوشیدنی حاوی فروکتوز اثرات منفی بر رسوب چربی احشایی ، متابولیسم چربی ، فشار خون و حساسیت به انسولین نسبت به نوشیدنی های حاوی از گلوکز دارد.

شیرین کننده های غیر مغذی مقادیر کمی انرژی را فراهم می کنند و بدون افزایش قند خون احساس شیرینی در طعمش حس میشود.

شیرین کننده های غیر مغذی

سوکرالوز (®Splenda) از ساکارز معمولی سنتز می شود ، اما جذب نمی شود. سوکرالوز 600 برابر شیرین تر از ساکارز است. در برابر حرارت پایدار است و از آن در پخت و پز استفاده میشود.

ساخارین (®Sugar Twin®, Sweet ‘N Low) ۲۰۰ تا 700 برابر شیرین تر از قند است. تازگی مصرفش توصیه نمیشود.

آس سولفام پتاسیم (Ace K, Sunette)۲۰۰ برابر شیرین تر از ساکارز است و در پخت و پز استفاده میشود.

نئوتام مشتق شده از دی پپتید فنیل آلانین و اسید آسپارتیک است که ۷۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ برابر شیرین تر از ساکارز است و تأثیری بر میزان گلوکز یا انسولین ناشتا در مبتلایان به دیابت نوع دو ندارد.
آسپارتام (®Equal®, NutraSweet) یک متیل استر از اسید آسپارتیک و دی پپتید فنیل آلانین می‌باشد. برای استفاده در نوشابه ها یک شیرین کننده عمومی است. شیرین کنندگی آسپارتام 200 برابر شیرین تر از ساکارز می باشد. آسپارتام در روده به فنیل آلانین ، اسید آسپارتیک و متانول تبدیل میشود. بیماران مبتلا به فنیل کتونوری از مصرف آسپارتام خودداری کنند.

 استویا (®Truvia) که از گیاه شیرین‌برگ یا استویا ربادیانا حاصل می شود ، یک شیرین کننده طبیعی و بدون کالری است و طعم و مزه ای بسیار شیرین دارد. حداقل اثرات را بر قند خون ، انسولین ، فشار خون و وزن بدن دارد.
سیرایتیا گرسونری (Luo han guo) تازه ترین شیرین کننده ایمن می باشد  و 150 تا 300 بار شیرین تر از ساکارز است.
شیرین کننده های مصنوعی به تنهایی سطح قند خون را بالا نخواهد برد. باید محتوای مواد غذایی یا نوشیدنی های حاوی شیرین کننده مصنوعی در افراد دیابتی در نظر گرفته شود.

مواد غذایی برای دیابت

قند الکل ها (پلی اول ها)

پلی اول ها مونوساکاریدهای هیدروژنه هستند و شامل قندهایی مانند سوربیتول ، مانیتول ، اریتریتول ، زایلیتول و تاگاتوز و دی ساکارید های هیدروژنه مانند ایزومالت ، مالتیتول ، لاکتیتول و ترهالوز است.

پلی اول ها تا حدی از روده کوچک جذب می شوند و انرژی کمی را دارند. قند الکل ها نسبت به ساكارز یا گلوكز سبب كاهش پاسخ گلوكز پس از صرف غذا می شوند. یک رژیم غذایی حاوی پلی اول ها باعث کاهش انرژی کل دریافتی یا بهبود کنترل گلوکز در دیابت شود ، اما مطالعات بیشتری نیاز است.
 

فیبر

بیماران مبتلا به دیابت باید 20 تا 35 گرم فیبر از سبزیجات خام و غلات فرآوری نشده در روز مصرف کنند.

فیبر غذایی توسط معده هضم نمی شوند و در دستگاه گوارش جذب نمی شوند. فیبر عملکردی باعث اثرات فیزیولوژیکی مفیدی در انسان می شود. فیبر کلی ، مجموع فیبرهای غذایی و عملکردی است.

تخمیر یا گرانروی فیبر از اهمیت بیشتری برخوردار است. دریافت فیبر با کاهش مرگ و میر در افراد مبتلا به دیابت همراه است. یک وعده غذایی غنی از فیبر هضم کندتری دارد و باعث سیری می شود و کالری کمتر و قندهای اضافه شده  کم تری دارد که با چاقی مقابله میکند و از بروز بیماری های قلبی و عروقی ، دیابت نوع دو  و سرطان روده جلوگیری میکند.

مکمل های فیبر و ملین ها به عنوان منبع فیبر غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. بهترین توصیه، مصرف غذاهای با فیبر زیاد است. مصرف غلات کامل باعث کاهش التهاب سیستمیک شود.
منابع کربوهیدرات حاوی فیبر زیاد شامل حبوبات ، نان و غلات کامل و سبوس دار، میوه و سبزیجات است دریافت 25 گرم یا بیشتر فیبر روزانه باعث اثرات منفی در دستگاه گوارش مانند نفخ میشود.

درمان دیابت

تغذیه مناسب درکنترل دیابت نقش مهمی دارد. تغییر رژیم غذایی برای کنترل بیماری لازم است.

درمان دیابت نوع ۱

انسولین، درمان اصلی دیابت نوع ۱ است زیرا بدن قادر به تولید آن نیست. چهار نوع انسولین وجود دارد که بر اساس سرعت تاثیرگذاری، و نحوه تاثیرگذاری از هم متفاوت هستند.

انسولین با سرعت سریع، در ۱۵ دقیقه وارد شده و تاثیر آن در ۳ الی ۴ ساعت است.

انسولین با تاثیر کوتاه مدت در ۳۰ دقیقه عمل کرده و تاثیرش در ۶ الی ۸ ساعت است.

انسولین با تاثیر متوسط در ۱ الی ۲ ساعت عمل کرده و تاثیرش در ۱۲ الی ۱۸ ساعت است.

انسولین با تاثیرگذاری بلند مدت، در چند ساعت بعد از تزریق وارد عمل شده و تاثیر آن در ۲۴ ساعت است.

قند خون بر اساس نوع غذای بالا و پایین می‌رود. غذاهای نشاسته‌ای و شیرین میزان قند خون را بالا برده است.

پزشک یک برنامه غذایی مناسب تنظیم کنید. دریافت پروتئین، چربی، و کربوهیدرات متعادل کمک می‌کند تا قند خون کنترل شود.

درمان دیابت نوع ۲

رژیم غذایی و ورزش می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند. اگر تغییرات سبک زندگی کافی نباشد، نیاز به دارو دارید. این داروها، قند خون را به روش‌‌های مختلفی کاهش می‌دهند.

مصرف غذاهای مناسب می‌تواند هم قند خون هم وزن شما را کنترل کنند.

برای یکنواخت نگه داشتن میزان قند خون، غذاهای ارگانیک زیر را مصرف کنید:

  • میوه‌ها
  • سبزیجات
  • غلات
  • پروتئین بدون چربی مانند مرغ و ماهی،سوسیس گیاهی
  • روغن‌های سالم مانند روغن زیتون و دانه‌ها

درمان دیابت بارداری

شما در بارداری، قند خون را کنترل کنید. اگر تغییرات قند خون زیاد باشد، حتما پزشک خود را مطلع کنید.

حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد از زنان مبتلا به دیابت بارداری، نیاز به انسولین دارند.

مصرف غذاهای متعادل در نه ماه بارداری، بسیار حائز اهمیت است. از مصرف غذاهای پر قند و پر نمک خودداری کنید.

پیشگیری از دیابت

دیابت نوع ۱ قابل پیشگیری نیست، بعلت مشکلی در سیستم ایمنی ایجاد شده است. برخی علل دیابت تحت کنترل نیست اما فاکتورهای دیگر، تحت کنترل هستند. پس پیشگیری از دیابت شامل تنظیم رژیم غذایی و ورزش می‌باشد. اگر مبتلا به بیماری پیش‌ دیابت هستید، باید برای جلوگیری از دیابت موارد زیر را انجام دهید:

  • ۱۵۰ دقیقه در هر هفته ورزش هوازی انجام دهید، پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری
  • مصرف چربی‌های اشباع و ترنس را قطع کنید.
  • میوه‌‌جات، سبزیجات، غلات ، غذا های پروتئین دار بیشتری مصرف کنید.
  • وعده‌های غذایی سبک مصرف کنید.
  • ۷% از وزن بدن خود را کاهش دهید.

غذاهای که باعث بالا رفتن قند خون می‌شود

نشاسته‌ها: برنج سفید، آرد سفید و نان سفید، سیب زمینی سرخ شده
سبزیجات کنسروی:  مقدار زیادی نمک دارند و سبزیجات پخته شده با مقدار زیادی کره، پنیر و سس و انواع ترشی و شور
میوه‌ها: کمپوت‌ها یا میوه‌های کنسرو شده همراه شکر، انواع پاستیل، میوه‌های خشک‌شده، مربا و ژله و آب‌میوه‌ها
پروتئین‌ها: گوشت سرخ شده، دنده و قلوه‌گاه، سوسیس، کالباس و پنیر پرچرب، گوشت پرندگان با پوست و  سرخ شده
لبنیات: شیر پرچرب، ماست پرچرب، خامه، پنیر پرچرب، بستنی پرچرب
چربی و شیرینی‌جات: مواد غذایی حاوی چربی ترانس که اساسا از محصولات حیوانی گرفته می‌شوند. نوشیدنی‌ها: نوشابه‌های گازدار، آب‌میوه‌ها، چای و قهوه با شکر و کافی میت.

تغذیه و رژیم غذایی دیابتی‌ها

یک رژیم ثابت برای تمام افراد وجود ندارد. نیاز ما به خوردن و آشامیدن به سن، جنسیت، فعالیت و نیاز ما به کالری روزانه بستگی دارد.

یک رژیم سالم به معنی انتخاب مواد غذایی متنوع از گروه های اصلی غذایی است. این گروه‌ها شامل پروتئین‌ها مثل گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، حبوبات و خشکبار، مواد نشاسته‌ای مانند نان، ماکارونی و برنج، میوه و سبزیجات، لبنیات و چربی‌ها است.

مواد مغذی برای بیماری قند

بهترین مواد غذایی برای بیماران دیابتی

  • برنج سبوبدار، جو دوسر
  • سیب زمینی کبابی
  • اسفناج، کلم پیچ به‌صورت خام یا بخارپز
  • سبزیجات بخارپز
  • میوه‌ تازه
  • حبوبات، خشکبار خام و توفو
  • غذاهای دریایی
  • گوشت مرغ(سویا گوشت)
  • تخم مرغ آبپز
  • لبنیات کم چرب مانند پنیر توفو
  • روغن‌های گیاهی
  • امگا 3 مثل ماهی‌ها
  • روغن هسته انگور، روغن زیتون
  • آب ساده
  • چای تلخ
  • قهوه بدون شکر

تغییرات در سبک زندگی

به جز رژیم غذایی صحیح و سالم، اصلاح روش و سبک زندگی هم بسیار زیاد در کاهش ابتلا به دیابت تاثیرگذار است. مانند روشهای زیر:

  • فعالیت فیزیکی منظم
  • کاهش وزن
  • خواب
  • ترک سیگار
  • کاهش استرس

انجام معاینات سالانه و آزمایشات خون و ادرار و استفاده از داروهای ضد دیابت در کنار اصلاح سبک زندگی به کنترل قند خون کمک خواهد کرد. بهترین مواد غذایی بدون قند و مناسب برای رژیم های دیابتی را از فروشگاه هایپر ارگانو با کیفیت عالی و قیمت مناسب می توانید تهیه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه