رژیم غذایی ارگانیک برای درمان سرطان خون

رژیم غذایی ارگانیک برای درمان سرطان خون

رژیم غذایی ارگانیک برای درمان سرطان خون( Leukemia)چگونه است .امروزه با وجود الگو غلط زندگی و رژیم غذایی حاوی انواع غذاهای فرآوری شده و فست فودها، شیوع سرطانها خصوصا سرطان خون افزایش یافته است.

اما با روش تغذیه صحیح و موادغذایی ارگانیک در طول زندگی و همچنین در دوران ابتلا به سرطان خواهید توانست، زندگی مطلوبی را در طول دوره درمان داشته باشید. افرادی که موادغذایی ارگانیک مصرف میکنند نسبت به افرادی که به ندرت موادغذایی غنی از ترکیبات ارگانیک میل میکنند، احتمال کمتری برای ابتلا به سرطان خون خواهند داشت. در این مقاله به معرفی رژیم غذایی ارگانیک برای درمان مبتلایان به سرطان خون میپردازیم.

سرطان خون چیست؟

لوسمی نوعی سرطان سلول های خون است که از مغز استخوان شروع می شود. مغز استخوان تعداد زیادی از سلول های سفید غیر طبیعی را تولید میکند، سرطان خون نامیده می شود.وقتی در خانواده ای فرد مبتلا به سرطان خون تشخیص داده شود ، کل خانواده را تحت تأثیر قرار می دهد. بیمارانی که از حمایت خانوادگی برخوردار هستند می توانند بهتر با شرایط خود کنار بیایند. مراقبت اعضای خانواده، درمان را برای بیماران مبتلا به سرطان خون آسان میکند.

امروزه روشهای درمانی زیادی برای بهبود سرطان خون در دسترس است. با ارزیابی صحیح ، درمان مناسب ، روش های جراحی می توان آنها را مدیریت کرد.

انواع سرطان خون

  • سرطان خون لوسمی حاد و مزمن
  • سرطان خون لنفوم غیر هوچکین
  • سرطان خون لنفوم هوچکین
  • سرطان مغز استخوان
محصولات ارگانیک ضد سرطان

منظور از غذای ارگانیک چیست؟

وقتی صحبت از تغذیه سالم می شود ، بیشترین رژیم غذایی ارگانیک است. یک رژیم گیاهی به شدت بر اهمیت غذاهای گیاهی تأکید می کند اما پروتئین های حیوانی را حذف نمی کند. رژیم غذایی مصرف 25٪ یا کمتر پروتئین حیوانی ، مانند لبنیات ، گوشت ، تخم مرغ و ماهی را توصیه می کند. اما محدود کردن پروتئین های حیوانی به معنای محدود کردن پروتئین ها به طور کلی نیست. مهم است که با مصرف پروتئین های گیاهی مانند آجیل و لوبیا ، مصرف سالم پروتئین ها حفظ شود.

یک تصور غلط رایج در مورد استفاده از یک رژیم غذایی ارگانیک این است که شما باید از یک سبک زندگی جامع ، همراه با مکمل های گیاهی و محصولات ارگانیک با خرید از فروشگاه ارگانیک استفاده کنید. بسیاری از محصولات گیاهی و مکمل ها حاوی انواع مواد مغذی و انرژی هستند.

اما بهترین منبع انرژی باید از طریق غذای واقعی تأمین شود. یک ماده مغذی ماده ای است که بدن شما برای ادامه حیات به آن احتیاج دارد اما به تنهایی قادر به ساخت آن نیست. غذا انواع مختلفی از مواد مغذی را در اختیار انسان قرار می دهد در حالی که محصولات گیاهی فقط یک ماده مغذی واحد را تأمین می کنند. بیماران سرطانی خون باید طبق نظر پزشک موادغذایی مصرف کنند.

رژیم غذایی ارگانیک در مبتلایان به سرطان خون

امروزه سرطان قابل درمان است. افرادی که به سرطان مبتلا هستند نیازشان به موادغذایی متفاوت است. باید از یک رژیم غذایی خاصی پیروی کنند متفاوت با آنچه که همیشه در مورد غذای سالم تصور میکردند. غذای مورد علاقه بیمار، وقت گذرانی با دوستان، گوش دادن به موسیقی، مدیتیشن و از همه مهمتر داشتن رژیم غذایی ارگانیک و سالم از مهمترین اصول و موارد برای داشتن زندگی مطلوب و کم عارضه برای مبتلایان به سرطان خون است.

اگرچه غذا نمی تواند سرطان شما را درمان کند ، اما خوردن غذاهای مناسب می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. در مورد هرگونه نیازهای تغذیه ای با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید.

تغذیه سالم کلید حفظ یک بدن قوی و سالم است خوردن وعده های غذایی مفید مانند یک صبحانه سالم بسیار اهمیت دارد و به بهبودی کمک میکند. داشتن یک رژیم غذایی سالم در طول و بعد از درمان می تواند در حفظ وزن سالم و به سیستم ایمنی بدن کمک میکند.

برای کمک به بهبودی بدن ، انجمن لوسمی و لنفوم رژیم غذایی متعادلی را پیشنهاد می کند که شامل موارد زیر است:

5 تا 10 وعده میوه و سبزیجات

غلات و حبوبات کامل

غذاهای کم چرب و پر پروتئین مانند ماهی ، مرغ و گوشت های بدون چربی

لبنیات کم چرب

در حالت ایده آل ، یکی از وعده های غذایی سبزیجات روزانه عبارتند از:

  • کلم پیچ
  • اسفناج
  • کلم بروکلی
  • جوانه بروکسل
  • کلم
  • شاهی

سبزیجات منبع قوی مواد مغذی ، ویتامین ها ، مواد معدنی و کاروتنوئیدها و دارای اثرات ضد التهابی ، ضد ویروسی و ضد باکتریایی هستند.

رژیم غذایی ضد سرطان

غذای سالم ارگانیک قبل از درمان سرطان خون

رژیم غذایی سالم یک قسمت اساسی در درمان سرطان خون است. خوردن مواد غذایی مناسب قبل ، حین و بعد از درمان به بیمار کمک می کند تا قوی تر شود.

بسیاری از افراد حتی قبل از تشخیص سرطان ، ممکن است وزن کم کرده باشند. اگر شما یا عزیزانتان حتی قبل از شروع درمان لاغر شده اید ، رژیم غذاهای پروتئین دار و کالری بالا مفید است.

فواید غذا ارگانیک و سالم قبل از درمان سرطان خون

یک رژیم غذایی سالم به شما کمک می کند:

وقتی برای معالجه می روید قوی باشید.

از تجزیه بافتهای بدن جلوگیری میکند.

بافت های بدن را دوباره میسازید.

با عفونت ها مبارزه میکنید.

رژیم غذایی ارگانیک کمک میکند تا دوزهای بالاتر داروها را تحمل کنید. برخی از درمان های سرطان در افرادی با تغذیه خوب، که کالری و پروتئین کافی دریافت می کنند، مناسب تر است. برای مثال:

غذاهای پر پروتئین مانند لوبیا ، حبوبات ، آجیل ، دانه ها ، لبنیات مانند شیر و فرآورده های شیر، پنیر توفو ، تخم مرغ (خوب پخته شده) ، گوشت ، مرغ و ماهی و غذاهای پرکالری مثل کره ، خامه ، سس مایونز ، عسل ارگانیک ، مربا و بستنی است.

مزایای غذا ارگانیک و سالم در طول درمان سرطان خون

شیمی درمانی ، سایر داروها و پرتودرمانی نیاز روزانه بدن به کالری و پروتئین را افزایش می دهد.

خوب غذا خوردن در طول درمان به شما کمک می کند:

سلول های خونی خود را با سلول های سالم جدید جایگزین کنید

احساس قدرت و انرژی کنید.

وزن بدن خود را حفظ کنید.

ذخیره مواد مغذی بدن خود را حفظ کنید.

عوارض جانبی درمان را تحمل کنید.

خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهید.

ترمیم و بهبودی سریعتر

پروتئین ها به بهبود بافت ها و مقابله با عفونت ها پس از جراحی ، شیمی درمانی یا پرتودرمانی کمک می کنند.

دریافت کالری و پروتئین بیشتر برای مبتلایان به سرطان خون

سعی کنید به جای اینکه سه وعده غذایی داشته باشید ، بیمار هر چند ساعت یکبار وعده های غذایی کوچک زیادی مصرف کند. هر وعده غذایی یا میان وعده باید دارای غذاهای پر کالری و پروتئین باشد. یکی دیگر از گزینه های جذاب ، نوشیدنی های پر کالری و پروتئین مانند شیر است. غذاهای گیاهی مانند لوبیا و نخود را به جای گوشت ترجیح دهید. غذاهای پرچرب را می توان با انتخاب روش پخت و پز کم چرب مانند بخار و پز مصرف کرد.

بهترین منابع کربوهیدرات میوه ها ، سبزیجات و غلات کامل مانند گندم است. این غذاها همچنین ویتامین ها و مواد معدنی ضروری ، فیبر و عناصر غذایی گیاهی را به سلول های بدن می رسانند. فیبر به انتقال سریع مواد زائد غذا از بدن کمک کرده و مانع از یبوست میشود. عناصر غذایی گیاهی مواد شیمیایی موجود در غذاهای گیاهی هستند که باعث سلامتی میشوند.

هر روز 5-10 وعده میوه (به عنوان مثال میوه مرکبات) و سبزیجات (به عنوان مثال سبزیجات سبز تیره و عمیق زرد) به بیمار داده شود. هر روز یک یا چند وعده از سبزیجات را در رژیم غذایی بگنجانید (مثلا گل کلم ، کلم و تربچه). سبزیجات و میوه های رنگارنگ و غذاهای گیاهی حاوی بسیاری از مواد طبیعی ، برای سلامتی مفید هستند.عسل نیز یکی از منابع مقوی است فروش عسل ارگانیک در فروشگاه های ارگانیک موجود است.

یک وعده برابر است با نصف فنجان برای بیشتر میوه ها و سبزیجات

 یک فنجان برای سبزیجات برگ دار ، خربزه و توت

سبزیجات ارگانیک ضد سرطان

ورزش سبک و تحرک بدنی

ورزش سبک یا پیاده روی قبل از غذا به افزایش اشتها کمک می کند. صبر نکنید تا بیمار گرسنه شود.

با تحرک بدنی، اشتها افزایش میابد و بیمار تشویق میشود که در هر ساعت از روز غذاهای مورد علاقه خود را بخورد. بزرگترین وعده غذایی را می توان زمانی برنامه ریزی کرد که بیمار بیشترین احساس گرسنگی را داشته باشد.

ورزش در زمان شیمی درمانی

نوشیدن آب فراوان برای مبتلایان به سرطان خون

نوشیدن آب کافی در طول درمان سرطان بسیار مهم است زیرا برخی از روش های درمانی سرطان می توانند باعث کم آبی بدن شوند. علاوه بر این ، برخی از عوارض جانبی مانند اسهال و استفراغ می توانند در کمبود آب بدن نقش داشته باشند. مایعات به رفع خستگی و یبوست در بیماران کمک می کند. بنابراین ، باید بیماران را به نوشیدن آب و سایر مایعات در طول روز تشویق کرد. مایعات باید به جای وعده های غذایی بین وعده های غذایی مصرف شوند.

رعایت نکات ایمنی تغذیه ای مبتلایان به سرطان خون

قبل از تهیه هر نوع غذا دست ها به درستی شسته شود. تمام وسایل آشپزخانه که هنگام تهیه غذا استفاده می شود باید تمیز باشد.

همچنین ، میوه ها و سبزیجات باید قبل از مصرف کاملا شسته شوند.

بیمار قبل از غذا خوردن دستهای خود را به درستی بشوید.

بیمار فقط باید شیر و پنیر پاستوریزه(پنیر لاکتیکی) استفاده کند.

باید از جوانه های خام پرهیز شود. به جای آن باید جوانه های پخته شده مصرف شود.

هر زمان که غذا دوباره گرم می شود باید سس ، سوپ و آب گوشت جوشانده شود.

اگر فردی در خارج از خانه غذا می خورد ، باید از غذای خام یا نیمه پز (به عنوان مثال سالاد ، تخم مرغ خام یا نیم پز و گوشت) خودداری کند.

آب تمیز و جوشانده بنوشد.

گوشت های خام را با احتیاط مصرف کند و از غذاهای پخته شده دور نگه داشته شود. تخم مرغ، گوشت، مرغ وماهی را به درستی بپزید.

عوارض جانبی شیمی درمانی

عوارض جانبی شیمی درمانی: کاهش اشتها، زخم دهان، تهوع و تغییر حس چشایی است که حالات افراد را در مصرف غذا و نوشیدنی ها تحت تاثیر قرار دهد.

رژیم غذایی ارگانیک برای درمان سرطان خون

روشهایی برای کاهش عوارض شیمی درمانی

اگرچه درمان سرطان ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند ، اما جای نگرانی نیست. عوارض جانبی موقتی است.

از دست دادن اشتها

خانواده شما می توانند وعده غذایی را خوشمزه و وسوسه انگیز جلوه دهند ، به طوری که میل به غذا خوردن داشته باشید.

اگر غذای صاف شده یا پوره را ترجیح می دهند با بیمار مشورت کنید ، زیرا ممکن است خوردن آن راحت باشد.

باید وعده های غذایی با حجم کم و به دفعات زیاد با نوشیدنی مغذی مصرف شوند. همچنین می توانید قرص های افزایش دهنده اشتها تحت نظر پزشک مصرف کنید.

احساس سیری سریع

مصرف وعده های غذایی با حجم کم ولی به دفعات زیاد ، مصرف نوشیدنی یک ساعت بعد از غذا توصیه می شود.

تغییرات حس چشایی

برای رفع این مشکل باید به طور منظم مسواک بزنند. از دهان شویه استفاده کنند و ازغذاهایی خوش مزه و خوش عطر و بو استفاده کنند.

زخم دهان

یکی از جمله مشکلاتی که بیماران از آن رنج میبرند، زخم دهان است. باید رژیم نرم و مایعات مصرف شود. از غذاهای سفت و تند دوری شود.

حالت تهوع

اگر بیمار دچار حالت تهوع است ، از غذاهای سرخ شده یا چرب خودداری کنید.

اطمینان حاصل کنید که غذا بوی ادویه زیادی نداشته باشد زیرا می تواند باعث حالت تهوع شود.

مصرف غذاهای خشک و ساده، نوشیدنی های مغذی و دمنوش زنجبیل و دارچین مناسب است.

یبوست

اگر بیمار دچار یبوست است، وعده های غذایی منظم به او دهید و از مصرف صبحانه غافل نشوید.

بیمار حداقل هشت لیوان مایعات در روز بنوشد.

با افزودن فیبر بیشتر به وعده های غذایی لیست محصولات ارگانیک مانند جو دوسر ، خوردن روزانه میوه و سبزیجات ، آهسته غذا خوردن و جویدن غذا و دوری از بلعیدن هوا را اشاره کرد. از داروهای ملین تحت نظر پزشک استفاده شود.

اسهال

اگر بیمار اسهال دارد ، مطمئن شوید که مایعات زیادی می نوشد تا از کم آبی بدن جلوگیری کند. یک فنجان چای سبز روشن کمک کننده است.

خوردن وعده های غذایی کم ، سبک و مکرر مفید است و شامل غذاهایی است که به راحتی هضم می‌شوند. از خوردن غذاهای تند و چرب خودداری شود.

تحت نظر پزشک ازداروی ضد اسهال و رعایت رژیم کم فیبر استفاده شود ، اگر اسهال ناشی از اشعه باشد ، رژیم کم چرب موثر است.

مواد غذایی مفید در کاهش عوارض سرطان خون

 گوشت مرغ یا بوقلمون که ذخایر پروتئینی خوبی دارند تهیه شود.

مصرف ماهی نظیر سالمون، گوشت ماهی منبع غنی از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 است که نقش مهمی در حفظ عملکرد قلب و جلوگیری از تحلیل عضلات میشود و ویتامین b12 نقش زیادی در ساخت گلبول قرمز دارد.

ماهی حاوی مقادیر زیادی ویتامین D است که در جذب کلسیم و حفظ و بهبود عملکرد استخوان های نقش مهمی دارد.

مصرف غذای ارگانیک بعد از درمان سرطان خون

یک رژیم غذایی سالم برای بهبودی از درمان و پیروی از عادات غذایی خوب باعث بازسازی بافت ها و بهبود و رشد سلول های جدید خون می شود. درست غذا خوردن به ساخت سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا علیه عفونت ها مبارزه کند. همچنین از کاهش وزن بیشتر جلوگیری کرده است. این انرژی به شما کمک می کند مانع از افت عضله شود و از عود سرطان جلوگیری شود.

انواع غذاها را انتخاب کنید. هر روز حداقل 2 فنجان میوه و سبزی مصرف کنید. غذاهای پر فیبر بخورید.

رژیم غذایی کم چرب داشته باشید و مصرف گوشت قرمز را محدود کنید.

رژیم غذایی برای کاهش احتمال بدتر شدن سرطان

وزن طبیعی خود را حفظ کنند ، یک رژیم غذایی ارگانیک داشته باشند ، فعالیت بدنی داشته باشید ، گوشت قرمز کمتری مصرف کنند ، الکل را محدود کنند ، از مصرف غذاهای شیرین پرهیز کنند ، از دخانیات دور باشند و مصرف نمک را محدود کنید.

رژیم غذایی نوتروپنیک برای سرطان خون

نوتروفیل ها نوعی گلبول سفید هستند که به هدایت پاسخ سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. نوتروپنی به سطح پایین نوتروفیل گفته میشود که در نتیجه برخی از درمان های سرطان خون رخ دهد.

اگر سطح نوتروفیل کم دارید ، پزشک ممکن است یک رژیم غذایی نوتروپنیک را توصیه کند تا زمانی که شما بهبود یابید. یک رژیم غذایی نوتروپنیک می تواند به کاهش ابتلا به عفونت باکتریایی کمک کند.

هنگام رعایت رژیم غذایی نوتروپنیک ، به طور کلی باید از موارد زیر خودداری کنید:

  • همه سبزیجات نپخته
  • بیشتر میوه های نپخته ، به جز میوه هایی که پوست ضخیمی مانند موز یا مرکبات دارند
  • گوشت خام یا نادر
  • ماهی نپخته
  • تخم مرغ نپخته یا نپخته
  • بیشتر غذاهای سالاد بارها و پیشخوانهای اغذیه فروشی
  • پنیرهای نرم ، رسیده و با رگه های آبی
  • آب چاه که حداقل برای یک دقیقه جوشانده نشده است
  • محصولات لبنی غیر پاستوریزه

بهترین تنقلات برای بیماران مبتلا به سرطان خون و لنفوم

ماست‌ های طعم‌ دار با سبزیجات تازه، آب‌نبات‌ حاوی زنجبیل و بدون شکر، کرم کاستارد، آب پرتقال و آلبالو، بادام هندی و آجیل خام.

تغذیه و رژیم غذایی ارگانیک برای سلامتی و سیستم ایمنی قوی مشخص شده است. داشتن رژیم غذایی ارگانیک و سالم برای بیماران مبتلا به سرطان خون حیاتی است. در این مقاله نکات لازم را که در طول دوره درمان نیاز دارید، برایتان توضیح دادیم. تمام مواد غذایی ارگانیک و کاملا تضمین شده را از فروشگاه هایپر ارگانو می توانید تهیه کنید .

امیدواریم با رعایت این نکات، درمان و عوارض پس از آن را بخوبی پشت سر بگذارید.

One thought on “رژیم غذایی ارگانیک برای درمان سرطان خون

  1. مجتبی میگوید:

    درود دوستانی که هنوز روحیه خود را حفظ کرده اند به هیچ عنوان گوشت انواع گوشت مواد لبنی مواد سوپرمارکتی به هیچ عنوان مصرف نکنند .متاسفانه مقاله ایرادات بسیاری داره .به انجمن گیاه خواران برید راهنمایی بگیرید .۵درصد پزشکان انسان هستند در انتخاب پزشک دقت کنید .من بی خدا بودم الان با مراقبه حال بهتری دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه