مزایا و معایب محصولات تراریخته

مزایا و معایب محصولات تراریخته

مزایا و معایب محصولات تراریخته ،GMO ها یا محصولات تراریخته، قطعات ژنتیکیDNA از یک موجود به ارگانیسم دیگر ، از گونه های مختلف برای اصلاح گیاهان ، دانه ها و حیوانات ، به طور تصادفی وارد می شوند مثلا برای بهبود یک ویژگی خاص یا دستیابی به نتیجه دلخواه ، مانند مقاومت گیاه در برابر پوسیدگی و افزایش طول عمر محصول. در این مقاله به چند مورد درباره مزایا و معایب محصولات تراریخته می پردازیم :

فرآورده های تراریخته شده

محصولات تراریخته

قبل از گفتن مزای و معایب محصولات تراریخته ، باید بگوییم که غذاهایGM که در حال حاضر برای مصرف انسان تأیید شده است شامل ذرت ، برنج ، سویا ، گندم ، یونجه ، کتان ، جو ، ذرت ، سیب ، پاپایا ، سیب زمینی ، نخود فرنگی ، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای ، آجیل برزیلی ، بادام زمینی ، موز ، آناناس ، کدو سبز ، کاساوا ، روغن کانولا ، گوشت گاو ، گوشت خوک و شیر گاو. حتی یک گاو اصلاح شده ژنتیکی تولید شده است که شیر مادر انسان را تولید می کند.

کسانی که با غذاهایGM مخالف هستند می گویند از آلرژی ، سرطان و اثرات مضر بر سلامتی می ترسند. کسانی که از توسعه غذاهایGM حمایت می کنند ، می توانند کشاورزی را کارآمدتر کنند تا بیشتر مردم جهان تغذیه شوند ، نیاز به آفت کش ها را کاهش داده و عمر طولانی تری به محصولات بدهند. مزایا و معایب محصولات تراریخته شامل موارد زیر می شود .

ویژگی منحصربفرد و مضرات محصولات تراریخته یا GMO

GMO مخفف “ارگانیسم اصلاح شده ژنتیکی” است. GMO زمانی ایجاد می شود که ژن های یک گونه به طور مصنوعی ، در شرایط آزمایشگاهی ، به ساختار ژنی گیاهان یا حیوانات غیر مرتبط وارد شوند. این ژن ها می توانند از هر موجود زنده ، گیاه یا موجودی از جمله انسان نشأت گرفته و به ساختار ژنتیکی هر موجود زنده دیگروارد شوند.

گاهی اوقات GMO ها را محصولات تراریخته می نامند. این به دلیل انتقال ژنتیکی است که در طی تحقیقات مدرن اتفاق می افتد. این فرآیند ممکن است به عنوان اصلاح ژنتیک یا مهندسی ژنتیک نیز نامیده شود ، اما همه این اصطلاحات به یک رویکرد مشابه برای اصلاح موجودات منجر می شود.

از دهه 1990 ، هنگامی که اولینGMO ها در زنجیره تامین مواد غذایی انسان وارد شدند ، مزایا و معایب این فناوری و نتایج آن مورد بحث قرار گرفته است. ایالات متحده تا حدودیGMO ها را پذیرفته است ، در حالی که بقیه جهان با آنها تردید زیادی داشته اند.

در اینجا مزایا و معایب کلیدیGMO ها وجود دارد که باید در مورد آنها فکر کنید.

مزایای تراریخته (GMO)

1. محصولات تراریخته و مزایای سلامتی بهتر

غذاهایGMO را می توان طوری اصلاح کرد که مشخصات کامل تغذیه ای را ارائه دهند. با تعدیل مشخصات ژنتیکی گیاه ، می توان ویتامین ها و مواد معدنی متعددی را در محصولات خود ایجاد کرد و به مردم این امکان را داد که با غذاهای کمتر و هزینه کمتر به آنچه نیاز دارند برسند. این امر به افراد بیشتری که در فقر زندگی می کنند منابع غذایی مورد نیاز برای حفظ سلامتی آنها را ممکن می سازد.

2. احتمال افزایش ماندگاری

محصولاتGMO را می توان طوری مهندسی کرد که پس از برداشت بیشتر دوام بیاورند و این امر باعث افزایش عمر توزیع محصول غذایی می شود. این امر باعث می شود از زیرساخت های موجود برای توزیع غذا برای ارسال غذاهای سالم به سراسر جهان استفاده شود. این بدان معناست که مکانهایی که در معرض تهوع یا کمبود مواد غذایی هستند ، هنوز هم می توانند غذاهای مقرون به صرفه ای دریافت کنند که می تواند به نفع عموم مردم باشد.

3. زمین کمتری برای پرورش بیشتر غذا نیاز است.

محصولاتGMO را می توان مهندسی کرد تا عملکرد بیشتری از همان زمین های زراعی تولید کند. در برخی موارد ، زمانی که انتقال از محصولات سنتی به محصولات GMO توسط کشاورزان محلی به پایان برسد ، عملکرد محصولات به طور بالقوه می تواند دو برابر شود.

4. محصولات تراریخته می توانند انرژی ، خاک و منابع آبی را حفظ کنند.

به شبکه های توزیع مواد غذایی اجازه می دهد تا تأثیر کمتری بر محیط زیست داشته باشند. می توان غذا را در مناطقی که بارندگی بسیار کمی دارند و آبیاری آنها با تغییرات ژنتیکی مناسب صفر است ، پرورش داد. محصولات را می توان در مزارع با خاک کمی کشت کرد. از آنجا که مقاومت محصولات در برابر بیماری ها ، علف های هرز و آفات افزایش یافته است ، ثبات بیشتری در محصول قابل تولید وجود دارد. این امر بودجه بندی منابع غذایی را برای جمعیت بزرگتر آسان می کند.

5. تغییرات ساده در محصولات زراعی می تواند تأثیر عمده ای در محصول داشته باشد.

سازمان ملل متحد ، از طریق سازمان غذا و کشاورزی خود ، پیشنهاد می کند که ساده ترین راه برای کاهش کمبود ویتامینA ، اصلاح ژنتیکی برنج برای داشتن سطوح بالاتری از این ماده مغذی است. از آنجا که نیمی از جمعیت جهان روزانه برنج مصرف می کنند ، میزان بالای کمبود این ویتامین را می توان با این تغییر ساده برطرف کرد.

6. مقاومت محصولات زراعی در برابر آفات

محصولات تراریخته در برابر آفات ، علف های هرز و سایر تهدیدات مقاوم تر هستند. این بدان معناست که کشاورزان نیاز کمتری به استفاده از سموم دفع آفات یا علف کش ها در محصولات خود دارند ، که این امر باعث صرفه جویی در هزینه آنها می شود.کشاورزان می توانند از مزرعه های زراعی موجود خود پول بیشتری بدست آورند زیرا عملکرد بیشتری با محصولات GMO وجود دارد.

وقتی از پروتئین هایBt در مهندسی ژنتیک استفاده می شود ، گروه خاصی از آفات، حشرات را که برای آن محصول خاص خطرناک هستند مورد هدف قرار می دهد. سایر حشرات مفید هنگام سم پاشی عمومی از بین می روند.

7. محصولات اصلی را از انقراض نجات میدهد.

بسیاری از غذاهایی که امروز می خوریم ، محصول یک منبع اولیه هستند. اگر ویروس یا باکتری بتواند به ژنوم اصلی محصول حمله کند ، عدم وجود تنوع ژنتیکی محصول را در معرض خطر قرار می دهد. ما قبلاً شاهد چنین اتفاقی در مورد رنگین کمان پاپایای هاوایی بوده ایم و مهندسی ژنتیک به نجات صنعت کمک کرده است. چیزی مشابه برای پرتقال دریایی یا هر محصول دیگر ممکن است اتفاق بیفتد.

8. کشاورزان از روشهای مراقبت بهتر از زمین استفاده کنند.

از آنجا که محصولات تراریخته تحمل بالاتری دارند. تراریخته ممکن است سبب شود خاک کشاورزی، آبیاری کمتری لازم داشته باشد. فرسایش خاک را می توان کاهش داد. در عین حال ، ارزش ایمنی و ارزش غذایی محصولات در معرض خطر قرار نمی گیرد.

9. تراریخته ها در آینده مشکلات عدم تحمل غذایی را از بین میبرند.

تحقیقات فعلی مهندسی ژنتیک بر حذف عوامل محرک آلرژن که در غذاهای معمولی مانند بادام زمینی وجود دارد متمرکز شده است. مسائل عدم تحمل که ناشی از غذاهای حاوی گلوتن یا سایر عوامل محرک است نیز در حال بررسی است.

10. محصولات تراریخته از آب کمتری استفاده می کنند.

از سال 1980 تا 2011 ، میزان آب آبیاری مورد نیاز مزارع کاشته شده با ذرت 53 درصد کاهش یافت. برای مزارع پنبه میزان آب آبیاری 75 درصد کاهش یافت. سویا ، برنج و سیب زمینی همگی حداقل 38 درصد کاهش یافتند. حتی در مزارع گندم در مقایسه با محصولات سنتی 12 درصد کاهش مصرف آب آبیاری هنگام کاشت محصولات تراریخته ایجاد شد.

11. اثرات مثبت زیست محیطی با محصولات تراریخته

به طور کلی ،محصولات GMO برای حفظ کیفیت عملکرد به عملیات و کاربرد های کمتری در مزرعه نیاز دارند. میزان دی اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه ای را که از طریق احتراق سوخت های فسیلی با تراکتورها ، کمباین ها و دیگر تجهیزات کشاورزی ایجاد می شوند ، کاهش می دهد.

12. غذاهای تراریخته از استانداردهای مشابه غذاهای سنتی برخوردار است.

برای فروش محصولات غذاییGMO در ایالات متحده ، آنها باید از استانداردهای کیفیت و ایمنی مشابه سایر محصولات غذایی برخوردار باشند. نگرانی های مربوط به حساسیت غذایی ، به ویژه در کودکان وجود دارد ، اما هر غذایی در هر زمان پتانسیل ایجاد حساسیت را دارد.

مزایای محصولات تراریخته شده

معایب محصولات تراریخته

1. در ایالات متحده ، FDA نیازی به برچسب زدن تراریخته ندارد.

ترکیباتGMO را می توان در محصولات غذایی قرار داد و خریداران آمریکایی حتی از آن مطلع نیستند. در حال حاضر هیچ الزامات برچسب گذاری در سطح ملی برای غذاهایی که دارای مواد GMO هستند وجود ندارد. برخی ایالت ها به دنبال ایجاد قوانین برچسب زنی برای نیاز به اطلاعات GMO هستند ، اما در بیشتر موارد ، فقط غذاهای غیرGMO برچسب گذاری می شوند.

2. اکثر غذاهای اصلی دارای برخی از تغییرات ژنتیکی هستند.

محصولات تجاری شده شامل پنبه ، ذرت و سویا است. بیش از 90 درصد از این محصولات که امروزه در حال رشد هستند دارای برخی تغییرات ژنتیکی هستند. حتی چغندر قند ، که در سطوح تجاری رشد می کند ، بیش از 90 درصد GMO است. هر محصولی که از این غذاهای اصلی گرفته می شود ، مانند شربت ذرت یا روغن سویا ، هنوز حاوی تغییرات ژنتیکی از ترکیب اصلی مورد استفاده برای تهیه این محصول است.

3. ممکن است خطر آلرژی یا عدم تحمل غذایی افزایش یابد.

آزمایش روی حیوانات ممکن است بسیار بحث برانگیز باشد ، اما باید توجه داشت که غذاهایGMO مورد مطالعه در حیوانات تقریباً در هر شرایطی بر اندام تأثیر گذاشته است. در انسان ، ممکن است به دلیل اصلاح ژنتیکی ، حساسیت غذایی و عدم تحمل گوارشی افزایشیابد.

4- محصولات تراریخته می توانند مزارع دیگر را آلوده کنند.

محصولات ممکن است از نظر ژنتیکی اصلاح شوند ، اما هنوز هم مانند سایر محصولات رشد می کنند. این بدان معناست که گرده افشانی برای تولید محصول برای تولید “میوه” مورد نیاز است. زنبورها بیشتر کارهای گرده افشانی را انجام می دهند ، به این معنی که در معرض تغییرات ژنتیکی گیاه هستند. دانه ها نیز در بسیاری از موارد توسط این محصولات GMO تولید می شوند که می توانند به سایر مزارع گسترش یافته و آنها را آلوده کنند.

5- پروتئین های حیوانی تحت تأثیر محصولات GMO قرار می گیرند.

اکثریت قریب به اتفاق محصولات اصلی تولید شده در ایالات متحده محصولات GMO هستند. این محصولات سپس به دام ، آبزی پروری و زنبورداری داده می شوند ، که بر پروتئین های حیوانی تأثیر می گذارد. ترکیباتGMO را می توان در شیر ، غذاهای دریایی ، تخم مرغ و بافت ماهیچه ای حیوانات یافت. حتی هنگامی که زنبورها محصولات اصلاح شده ژنتیکی را برای تولیدش گرده افشانی می کنند ، عسل نیز می تواند حاوی مواد تراریخته باشد. پروتئین گیاهی در مقایسه با پروتئین حیوانی دارای ارزش غذایی بهتری است .

6. بسیاری از محصولات GMO دارای علامت تجاری ، ثبت اختراع و حفاظت قانونی هستند.

ممکن است از کشاورزانی که محصولات GMO تولید می کنند موافقت نامه ای برای توسعه منحصرا محصول خاصی داشته باشند. ممکن است از آنها خواسته شود تا اقداماتی را انجام دهند که محصولات در حال رشد را از آلودگی محافظت می کند.

7. استفاده از علف کش های مضر

بیش از 80 درصد محصولات GMO تولید شده در سراسر جهان برای مقاوم بودن به علف کش ها ایجاد شده است. یکی از رایج ترین علف کش های مورد استفاده ، گلیفوسات ، از سال 2015 توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان سرطان زای احتمالی فهرست شده است.

8. تراریخته ها علف های هرز مقاوم ایجاد می کنند.

با افزایش مقاومت محصولات در برابر علف های هرز ، علف های هرز قوی تر و مقاوم تر در برابر مواد شیمیایی در آن اعمال می شود.

9. GMO ها حشرات مقاوم و قوی تری ایجاد می کنند.

اگرچه محصولات GMO استفاده از سموم دفع آفات را بیش از 1 میلیارد پوند از سال 1996 تا 2010 کاهش داده است ، اما تهدید ابر حشرات مقاوم می توانند کل زمین های زراعی را بدون تأثیر آفت کش ها از بین ببرند ، می تواند منابع غذایی را کاهش دهد.

10. غذاهایGMO به ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی کمک میکند.

یکی از راه هایی که محصولات را تغییر می دهد تا در برابر بیماری ها مقاوم تر باشد ، قرار دادن ژن های آنتی بیوتیک به طور مصنوعی در DNA محصولات است. از آنجا که شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ادامه قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک می تواند منجر به مقاومت در برابر بیماری ها شود.

11. مهندسی ژنتیک همه چیز را حل نمی کند.

آترازین یکی از رایج ترین علف کش هایی است که در مزارع کشاورزی ایالات متحده استفاده می شود. ده ها گونه علف هرز مقاوم در برابر این علف کش وجود دارد که مطالعات تحقیقی بتینی ، شیمابوکورو و اندرسون طی سه دهه نشان می دهد که مقاومت در حال افزایش است.

از زمانی که اولین گوجه فرنگی تراریخته برای فروش در سال 1994 تأیید شد ، غذاهای اصلاح شده ژنتیکی در ایالات متحده در دسترس بوده است. امروزه 3 مورد از 4 غذای فرآوری شده در قفسه های سوپرمارکت از نوشابه گرفته تا سوپ ، چیپس ذرت تا همبرگر گیاهی ، پیتزا و حتی غذای کودک و شیر خشک تراریخته هستند. چند مورد ازمزایا و معایب محصولات تراریخته شامل مواردی بود که در این متن ارائه شد.

محصولات غیر تراریخته و ارگانیک

مواد غذایی ارگانیک بخورید

اجتناب از غذاهایGMO همیشه آسان نیست. کارشناسان توصیه می کنند به دنبال محصولات دارای گواهی ارگانیک باشید ، که عمداً نمی تواند شامل هیچ گونه مواد GMO باشد. از آنجا که افراد بیشتری غذاهای غیرGMO را درخواست می کنند ، برخی از تولید کنندگان شروع به برچسب زدن غذاهایی می کنند که حاویGMO نیستند. تشخیص محصولات ارگانیک و تراریخته کمی سخت است اما با بالا بردن اطاعات خود در مورد محصولات ارگانیک میتوانید این مشکل را حل کنید .

8 محصول اصلاح شده عبارتند از: ذرت ، سویا ، کلزا ، پنبه دانه ، چغندر قند ، پاپایا ، کدو سبز و کدو سبز. از این موارد اجتناب کنید یا در صورت امکان فقط گزینه های ارگانیک معتبر را انتخاب کنید.اکثر قندها در ایالات متحده ترکیبی از هر دو قند و چغندر قند GM هستند.

تاثیر مخرب غذای تراریخته بر سلامت حیوانات

اثرات مضر بر سلامتی در حیواناتی که از غذاهایGMO تغذیه می کنند مشاهده می شود:

  • رشد ضعیف
  • سیستم ایمنی و اندامها آسیب دیده
  • بیان ژن تغییر می کند
  • ناباروری
  • نقائص هنگام تولد
  • کوتاه شدن طول عمر
  • پیری تسریع شده
  • افزایش نرخ بیماری

تاثیر مخرب غذای تراریخته بر سلامت انسان

اثرات سلامتی در افرادی که از غذاهایGMO تغذیه می کنند مشاهده می شود:

  • واکنش های آلرژیک و مشکلات پوستی
  • مقاومت آنتی بیوتیکی
  • مشکلات عصبی
  • سردرد
  • سرکوب سیستم ایمنی بدن
  • افزایش بیماری های مزمن ، مانند سندرم روده تحریک پذیر

با مصرف موادغذایی ارگانیک از فروشگاه هایپرارگانو خواهید توانست کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه