کبد و انواع بیماری های کبدی

کبد و انواع بیماری کبدی

در این مقاله ما شما را بایکی از عضو های مهم بدن کبد و انواع بیماری های کبدی آشنا می کنیم . در دنیای کنونی بعلت یکسری تغییرات در روند زندگی یا محصولات فراوری شده صنعتی متاسفانه بیماریهای کبدی رو به افزایش است. کبد و انواع بیماری کبدی که شامل هر بیماری که بر کبد تأثیر می گذارد ، اشاره دارد.

کبد

کبد و انواع بیماری های کبدی

کبد ( Liver) بزرگترین اندام بدن است و به عنوان یک غده در نظر گرفته می شود. کبد در قسمت سمت راست بالای شکم واقع شده و توسط قفس دنده محافظت می شود.

کبد یا معنی عامینه آن جگر مهمترین عضو بدن است که صدها وظیفه مربوط به متابولیسم ، ذخیره انرژی و سم زدایی را انجام می دهد و باعث سلامت می شود. این عضو مواد مغذی را به مواد شیمیایی مورد نیاز بدن تبدیل می کند. سموم را فیلتر می کند. بنابراین وقتی کبد به خوبی کار نمی کند ، روی کل بدن تأثیرمی گذارد.

عملکرد کبد

کبد به عنوان بخشی از عملکرد خود ، صفرا را ایجاد می کند ، مایعی است که در میان سایر مواد ، آب ، مواد شیمیایی و اسیدهای صفراوی (ساخته شده از کلسترول ذخیره شده در کبد) وجود دارد. صفرا در کیسه صفرا ذخیره می شود و هنگامی که غذا وارد اثنی عشر (قسمت اول روده کوچک) می شود ، صفرا در دوازدهه ترشح می شود تا به هضم غذا کمک کند. سلولهای کبدی دارای دو منبع مختلف خون رسانی هستند. شریان کبدی ، خون غنی از اکسیژن را که از قلب پمپاژ می شود ، تأمین می کند ، در حالی که ورید پورتال مواد مغذی روده و طحال را تأمین می کند.

کبد یا جگرتنها عضوی در بدن است که به راحتی می تواند سلولهای آسیب دیده را جایگزین کند ، اما اگر سلولهای زیادی از بین بروند ، کبد قادر به تأمین نیازهای بدن نیست.

کبد را می توان یک کارخانه در نظر گرفت و از جمله بسیاری از عملکردهای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید صفرا که در هضم غذا ، به ویژه چربی ها لازم است
  • ذخیره گلوکز یا قند اضافی به عنوان گلیکوژن و سپس تبدیل مجدد آن به گلوکز در صورت نیاز بدن به انرژی.
  • تولید فاکتورهای لخته شدن خون
  • تولید اسیدهای آمینه (عناصر سازنده پروتئین ها) ، از جمله آنهایی که برای کمک به مبارزه با عفونت استفاده می شوند
  • فرآوری و ذخیره سازی آهن لازم برای تولید گلبول های قرمز
  • ساخت کلسترول و سایر مواد شیمیایی مورد نیاز برای انتقال چربی
  • تبدیل مواد زائد متابولیسم بدن به اوره ای که از طریق ادرار دفع می شود
  • متابولیزه داروها به عنوان ماده فعال آنها در بدن
محل کبد در بدن

علائم عمومی بیماری کبد

کبد و انواع بیماری های کبدی ، بیماری کبد اصطلاحی گسترده است که تمام مشکلاتی که باعث می شود کبد نتواند عملکردهای خود را انجام دهد ، پوشش می دهد. معمولاً بیش از 75٪یا سه چهارم بافت کبدی قبل از کاهش عملکرد باید تحت تأثیر قرار بگیرند.

علائم بیماری کبد بسته به علت اصلی ایجاد کننده آن ، متفاوت است. بررسی برخی علائم عمومی نوعی بیماری کبدی را نشان میدهند ، مانند:

  • پوست و چشم های زرد ، معروف به زردی
  • ادرار تیره
  • مدفوع رنگ پریده ، خونی یا سیاه
  • مچ پا ، پاها یا شکم متورم است
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • کاهش اشتها
  • خستگی مداوم
  • خارش پوست
  • کبودی راحت بدن
علائم کبد بیمار

برخی از مشکلات رایج کبد

بسیاری از شرایط می توانند بر کبد تأثیر بگذارند. در ادامه به توضیح کبد و انواع بیماری های کبدی می پردازیم.

هپاتیت

هپاتیت عفونت ویروسی کبد است و سبب التهاب و آسیب کبدی می شود و عملکرد کبد را باید دشوار می کند.

همه انواع هپاتیت مسری هستند ، اما شما می توانید با واکسیناسیون برای نوع A و Bیا انجام اقدامات پیشگیرانه دیگر ، از جمله رابطه جنسی ایمن و عدم سوزن زدن ، خطر خود را کاهش دهید.

پنج نوع هپاتیت وجود دارد:

هپاتیتA  به طور معمول از طریق تماس با غذا یا آب آلوده منتشر می شود. علائم ممکن است بدون درمان برطرف شود ، اما بهبودی ممکن است چند هفته طول بکشد.

هپاتیتB می تواند حاد (کوتاه مدت) یا مزمن (طولانی مدت) باشد. از طریق مایعات بدن ، مانند خون و مایع منی پخش می شود. در حالی که هپاتیتB قابل درمان است اما هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. درمان زودهنگام مهم است ، بنابراین بهتر است غربالگری منظم انجام شود.

هپاتیت C می تواند حاد یا مزمن باشد. این بیماری اغلب از طریق تماس با خون از فرد مبتلا به هپاتیتC  گسترش می یابد در حالی که در مراحل اولیه اغلب علائمی ندارد ، اما در مراحل بعدی می تواند منجر به آسیب دائمی کبد شود.

هپاتیت Dیک شکل جدی از هپاتیت است که فقط در افراد مبتلا به هپاتیت B ایجاد می شود. به خودی خود نمی توان به این بیماری مبتلا شد. همچنین می تواند حاد یا مزمن باشد.

هپاتیتE به دلیل نوشیدن آب آلوده ایجاد می شود. به طور کلی ، ظرف چند هفته خود به خود و بدون هیچ گونه عارضه ای پایدار برطرف می شود.

کبد چرب

تجمع چربی در کبد می تواند منجر به بیماری کبد چرب شود.

دو نوع بیماری کبد چرب وجود دارد:

بیماری کبد چرب الکلی ، که ناشی از مصرف زیاد الکل است

بیماری کبد چرب غیر الکلی ، که توسط عوامل دیگری ایجاد می شود.

هر دو نوع بیماری کبد چرب می توانند باعث آسیب کبدی شوند و منجر به سیروز و نارسایی کبدی شوند. رژیم غذایی و تغییر در سبک زندگی می تواند علائم را بهبود بخشد و خطر ابتلا به عوارض را کاهش دهد.

اختلالات سیستم ایمنی

شرایط خود ایمنی یعنی حمله سیستم ایمنی بدن به سلولهای سالم بدن است.

چندین بیماری خود ایمنی که نتیجه حمله سیستم ایمنی بدن به سلولها و کبد است ، مانند:

هپاتیت خود ایمنی: این وضعیت باعث می شود سیستم ایمنی بدن به کبد حمله کند و در نتیجه التهاب ایجاد کند و در ادامه بیماری منجر به نارسایی کبدی شود.

سیروز صفراوی اولیه: این نتیجه صدمه به مجاری صفراوی در کبد است و باعث جمع شدن صفرا می شود. می تواند منجر به سیروز و نارسایی کبدی شود.

کلانژیت اسکلروزان اولیه: این التهاب باعث آسیب مجاری صفراوی می شود. سرانجام مسدود شده و باعث جمع شدن صفرا در کبد می شوند. این می تواند منجر به سیروز یا نارسایی کبدی شود.

ژنتیک

چندین بیماری ژنتیکی ، که از یکی از والدین خود به شما به ارث می رسد ، نیز می تواند بر کبد تأثیر بگذارد.

هموکروماتوز

هموکروماتوز باعث می شود که بدن بیش از مقدار مورد نیاز آهن ذخیره کند. این آهن در اندام های شما از جمله کبد باقی می ماند. در صورت عدم مدیریت ، می تواند منجر به آسیب در مدت زمان طولانی شود.

بیماری ویلسون

بیماری ویلسون باعث می شود کبد مس را به جای آزاد سازی در مجاری صفراوی جذب کند. سرانجام ، ممکن است کبد بیش از حد آسیب ببیند تا بتواند مس بیشتری را در خود ذخیره کند و این امکان را برای شما فراهم می کند تا از طریق خون به مغز برود و آسیب به مغز برساند.

کمبود آنتی تریپسین آلفا -1 و بیماری کبد

کمبود آنتی تریپسین آلفا -1 زمانی اتفاق می افتد که کبد نتواند به اندازه کافی آلفا -1 آنتی تریپسین تولید کند ، پروتئینی که از تجزیه آنزیم در سراسر بدن شما جلوگیری می کند. این وضعیت می تواند باعث بیماری ریه و بیماری کبدی شود. هیچ درمانی وجود ندارد.

سرطان کبد

سرطان های کبد ابتدا در کبد ایجاد می شوند. اگر سرطان از جاهای دیگر بدن شروع شود اما به کبد گسترش یابد ، آن را سرطان ثانویه کبد می نامند.

متداول ترین نوع سرطان کبد ، کارسینوم سلول کبدی است. حتی به صورت یک تومور منفرد شروع میشود.

عوارض سایر بیماری های کبد ، به ویژه مواردی که درمان نمی شوند ، ممکن است در توسعه سرطان کبد نقش داشته باشد.

سیروز کبد

سیروز به زخم هایی گفته می شود که از بیماری های کبدی و سایر دلایل آسیب کبدی مانند اختلال استفاده از الکل ناشی می شود. فیبروز سیستیک و سفلیس منجر به آسیب کبدی و سیروزمیشود.

کبد می تواند دوباره احیا شود. هرچه بافت اسکار بیشتری ایجاد شود ، عملکرد صحیح کبد دشوارتر است.

در مراحل اولیه ، سیروز اغلب قابل درمان است. اما می تواند منجر به عوارض دیگری شده و زندگی را تهدیدکند.

علائم سیروز کبدی

علائم سیروز کبدی شامل موارد زیر است:

  • کبودی آسان به دلیل کاهش تولید عوامل لخته شدن ایجاد شود.
  • نمکهای صفراوی می توانند در پوست رسوب کنند و باعث خارش شوند.
  • ژنیکوماستییا بزرگ شدن پستان در مردان ممکن است به دلیل عدم تعادل در هورمون های جنسی، به ویژه افزایش استرادیول رخ دهد.
  • ناتوانی جنسی (اختلال نعوظ، میل جنسی ضعیف و کوچک شدن بیضه ها به دلیل کاهش عملکرد هورمون های جنسی است.
  • افزایش سطح آمونیاک در جریان خون و سردرگمی و بی حالی.
  • کاهش تولید پروتئین ، تحلیل رفتن عضلات رخ دهد.

نارسایی کبدی

نارسایی مزمن کبدی وقتی اتفاق می افتد که قسمت قابل توجهی از کبد آسیب دیده و نمی تواند به درستی کار کند. به طور کلی ، نارسایی کبدی مربوط به بیماری کبد و سیروز به آهستگی اتفاق می افتد. در ابتدا هیچ علائمی ندارد. اما با گذشت زمان ، ممکن است متوجه علائم زیر شوید:

  • زردی
  • اسهال
  • گیجی
  • خستگی و ضعف
  • حالت تهوع

از طرف دیگر ، نارسایی حاد کبدی ، در واکنش به مصرف بیش از حد یا مسمومیت اتفاق می افتد.

مصرف بی رویه انواع داروها

سلول های کبدی به دلیل قرار گرفتن در معرض داروها یا داروها به طور موقت ملتهب یادرگیر آسیب دائمی میشود. برخی از داروها  برای درمان آسیب کبدی نیازاست در حالی که برخی دیگر حتی در دوز مناسب تجویز شده باعث آسیب شوند.

برخی از داروها مانند مقدار زیادی استامینوفن و داروهای ترکیبی استامینوفن مانند ویکودین و نورکو ، همچنین استاتین ها سبب نارسایی حاد کبدی میشود.

استاتین ها داروهایی هستند که برای کنترل سطح کلسترول خون تجویز می شوند. حتی اگر در دوز مناسب تجویز شده مصرف شود ، ممکن است التهاب کبد ایجاد شود. التهاب را با آزمایش خون و بررسی آنزیم های کبد اندازه گیری می کند.

سایر داروها ممکن است باعث التهاب کبد شوند که با قطع دارو برطرف می شوند. این داروها شامل آنتی بیوتیک هایی مانند نیتروفورانتوئین (ماکرودانتین ، فورادانتین ، ماکروبید) ، آموکسی سیلین و اسید کلاولانیک (اوگمنتین، اوگمنتین، تتراسایکلین (سومایسین) و ایزونیازید، نیدرازید ، لانیازید است. متوترکسات (روماتروکس ، ترکسال) ، دارویی که برای درمان اختلالات خود ایمنی و سرطان استفاده می شود ، دارای عوارض جانبی مختلفی از جمله التهاب کبد است که می تواند منجر به سیروز شود. دی سولفیرامبرای درمان الکلی ها استفاده می شود و می تواند باعث التهاب کبد شود.

برخی از داروهای گیاهی و مقادیر بیش از حد ویتامین ها می توانند باعث هپاتیت ، سیروز و نارسایی کبدی شوند مانند ویتامین A. بسیاری از قارچ ها برای کبد سمی هستند و خوردن قارچ های ناشناخته می تواند کشنده باشد.

بیماری گیلبرت

در بیماری گیلبرت ، اختلال در متابولیسم بیلی روبین وجود دارد. این یک بیماری شایع است که تا 7٪ ازجمعیت آمریکای شمالی را درگیر می کند. هیچ علامتی وجود ندارد و معمولاً هنگامی که سطح بیلی روبین افزایش یافته در آزمایشات معمول خون مشاهده می شود ، به طور اتفاقی تشخیص داده می شود. بیماری گیلبرتیک بیماری خوش خیم است و نیازی به درمان ندارد.

مقایسه کبد سالم و کبد بیمار

افراد مستعد خطر اختلالات کبدی

برخی موارد خاص احتمال ابتلا به بیماری های خاص کبدی را بیشتر می کند. یکی از معروف ترین نوشیدنی ها ، نوشیدن زیاد الکل است.

سایر عوامل خطر عبارتند از:

  • سوزن های مشترک
  • خال کوبی یا سوراخ کردن بدن با سوزن های غیر استریل
  • داشتن شغلی که در معرض خون و سایر مایعات بدن باشید
  • داشتن رابطه جنسی بدون استفاده از محافظت در برابر عفونتهای مقاربتی
  • دیابت یا کلسترول بالا
  • داشتن سابقه خانوادگی بیماری کبد
  • اضافه وزن داشتن
  • قرار گرفتن در معرض سموم یا سموم دفع آفات
  • مصرف برخی مکمل ها یا گیاهان خاص ، به ویژه در مقادیر زیاد
  • مخلوط کردن برخی از داروها با الکل یا مصرف بیش از دوز توصیه شده برخی از داروها

تشخیص بیماری های کبدی

ابتدا با بررسی سوابق پزشکی و پرسش در مورد سابقه خانوادگی مشکلات کبدی شروع می کنند. در مرحله بعدی ، برخی سوالات در مورد علائم خواهند پرسید.

بسته به علائم شما ، احتمالاً از شما در مورد عادتهای نوشیدن و غذا خوردن سوال می شود. حتماً درباره هر داروی تجویز شده یا بدون نسخه از جمله ویتامین ها و مکمل ها به پزشک بگویید.

هنگامی که آنها همه این اطلاعات را جمع آوری کردند ، ممکن است موارد زیر را تجویز کنند:

  • آزمایشات عملکرد کبد
  • یک آزمایش کامل خون
  • سی تی اسکن ، ام آر آی یا سونوگرافی برای بررسی آسیب کبدی یا تومورها
  • نمونه برداری از کبد ، که شامل برداشتن نمونه کوچکی از کبد و بررسی آن برای مشاهده علائم آسیب یا بیماری است

درمان بیماری کبدی

بسیاری از بیماری های کبدی مزمن هستند و سالها ادامه دارند و هرگز از بین نمی روند. اما بیماری های مزمن کبدی نیز قابل کنترل هستند.

برای بعضی از افراد ، تغییر سبک زندگی کافی است تا علائم را از بین ببرند.شامل موارد زیراست:

  • محدود کردن الکل
  • حفظ وزن سالم
  • نوشیدن آب بیشتر
  • یک رژیم غذایی مناسب کبد که حاوی مقدار زیادی فیبر باشد، کاهش چربی ، قند و نمک

بسته به شرایط خاص کبدی که دارید متخصص تغییرات غذایی را توصیه می کند. به عنوان مثال ، افراد مبتلا به ویلسون غذاهای حاوی مس مانند قارچ و آجیل را محدود کنند.

بسته به شرایطی که بر کبد تأثیر می گذارد ، ممکن است به درمان پزشکی زیر نیز نیاز داشته باشید:

  • داروهای ضد ویروسی برای درمان هپاتیت
  • استروئیدها برای کاهش التهاب کبد
  • داروهای فشار خون
  • آنتی بیوتیک ها
  • داروهایی برای نشانه های خاص مانند خارش پوست
  • ویتامین ها و مکمل ها برای تقویت سلامت کبد

در بعضی موارد ممکن است برای برداشتن تمام یا بخشی از کبد خود نیاز به جراحی داشته باشید. به طور کلی ، پیوند کبد تنها زمانی انجام می شود که گزینه های دیگر با شکست مواجه شده باشند.

زمان مراجعه به پزشک

غالباً ، شروع بیماری کبدی به تدریج انجام می شود و هیچ علامت خاصی وجود ندارد که فرد مبتلا را به فکر مراقبت های پزشکی وادار کند. خستگی ، ضعف و کاهش وزن که نمی توان توضیح داد ، باید ویزیت را برای ارزیابی پزشکی انجام دهد. زردی یا زردی پوست هرگز طبیعی نیست و باید ارزیابی آن توسط یک متخصص بهداشت انجام شود. تب مداوم ، استفراغ و درد شکم نیز باید در اسرع وقت ارزیابی پزشکی را انجام دهد.

مشکلات کبدی به دلایل مختلف ایجاد میشود ، همه آنها می تواند به کبد آسیب برساند و عملکرد آن را تحت تأثیر قرار دهد. اما با مصرف محصولات ارگانیک در فروشگاه هایپرارگانو خواهید توانست سلامت کبد خود را تضمین کرده و از زندگی سالم لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه