مضرات شیرین کننده های مصنوعی که باید بدانیم!

مضرات شیرین کننده های مصنوعی

مضرات شیرین کننده های مصنوعی ،برخی افراد ادعا دارند که شیرین کننده های مصنوعی ابتلا به سرطان را افزایش می دهد و به سلامت روده آسیب می رساند. از سوی دیگر ، اکثر مقامات بهداشتی آنها را بی خطر می دانند و بسیاری از افراد از آنها برای کاهش مصرف قند و کاهش وزن استفاده می کنند.

شیرین کننده های مصنوعی چیست؟

نمونه ای از شیرین کننده

شیرین کننده های مصنوعی یا جایگزین های قند ، مواد شیمیایی هستند که به برخی غذاها و نوشیدنی ها اضافه می شوند تا طعم شیرینی به آنها بدهد.

مردم اغلب از آنها به عنوان “شیرین کننده های شدید” یاد می کنند زیرا طعم مشابهی با طعم قند دارند اما هزاران بار شیرین تر هستند.

اگرچه برخی از شیرین کننده ها حاوی کالری هستند ، اما مقدار مورد نیاز برای شیرین کردن محصولات آنقدر کم است که در نهایت تقریباً هیچ کالری مصرف نمی کنید.

شیرین کننده های مصنوعی مواد شیمیایی هستند که برای شیرین کردن غذاها و نوشیدنی ها استفاده می شوند. آنها تقریباً کالری صفر دارند.

عملکرد شیرین کننده های مصنوعی در بدن

سطح زبان شما توسط بسیاری از جوانه های چشایی پوشانده شده است که هر کدام دارای چندین گیرنده چشایی هستند که طعم های مختلف را تشخیص می دهند.

وقتی غذا می خورید ، گیرنده های چشایی شما با مولکول های غذا مواجه می شوند.

تناسب کامل بین گیرنده و مولکول ، سیگنالی را به مغز شما ارسال می کند و به شما امکان می دهد طعم و مزه را تشخیص دهید.

به عنوان مثال ، مولکول قند کاملاً در گیرنده طعم شما برای شیرینی جات می گیرد و به مغز شما اجازه می دهد طعم شیرین را تشخیص دهد.

مولکول های شیرین کننده مصنوعی شبیه قند هستند که روی گیرنده چشایی قرار می گیرند.

با این حال ، آنها به طور کلی بیش از حد متفاوت از قند هستند تا بدن شما آنها را به کالری تجزیه کند. به این ترتیب آنها طعم شیرینی را بدون کالری اضافه می کنند.

شیرین کننده های مصنوعی مزه شیرینی دارند زیرا توسط گیرنده های شیرینی روی زبان شما تشخیص داده می شوند. آنها تقریباً کالری صفر دارند ، زیرا بدن شما نمی تواند آنها را تجزیه کند.

شیرین کننده های مصنوعی رایج

استفاده از شیرین کننده های مصنوعی زیر در ایالات متحده و/یا اتحادیه اروپا مجاز است:

آسپارتام: آسپارتام با نام های تجاری NutraSweet ، Equal یا Sugar Twin وجود دارد. 200 برابر از شکر شیرین تر است. این شیرین کننده مصنوعی که در نوشیدنی های رژیمی ، آدامس بدون قند و بسته های آبی یافت می شود ، با نام های تجاری Equal و NutraSweet به فروش می رسد.

مزایا: آسپارتام یکی از شیرین کننده ها در بازار است. طبق FDA و انجمن سرطان آمریکا ، هیچ شواهد قطعی مبنی بر ارتباط بین آسپارتام و سرطان وجود ندارد.

معایب: گرما می تواند آسپارتام را تجزیه کند و حس طعم تلخی ایجاد می کند ، بنابراین از پختن خود داری کنید. کریستین گربستاد ، متخصص تغذیه می گوید:آسپارتام می تواند باعث ایجاد سردرد یا ناراحتی معده در برخی افراد شود. در برخی از افراد حساس ، می تواند واکنش التهابی نیز ایجاد کند.

آس سولفام پتاسیم: به عنوان آس سولفام K شناخته می شود ، 200 برابر شیرین تر از شکر است. برای پخت و پز مناسب است و با نام های تجاری Sunnet یا Sweet One فروخته می شود.

ادونتام : این شیرین کننده 20000 بار شیرین تر از شکر رومیزی است و برای پخت و پز مناسب است.

آسپارتام-آس سولفام: با نام تجاری Twinsweet فروخته می شود و 350 برابر شیرین تر از شکر رومیزی است.

سیکلامات: که 50 برابر شیرین تر از شکر رومیزی است ، برای پخت و پز استفاده می شد. با این حال ، از سال 1970 در ایالات متحده ممنوع شده است.

نئوتام: این شیرین کننده که با نام تجاری Newtame فروخته می شود ، 13000 برابر شیرین تر از شکر رومیزی است و برای پخت و پز مناسب است.

نئوهسپریدین: شیرین تر از شکر است و برای پخت ، پخت و مخلوط کردن غذاهای اسیدی مناسب است. توجه داشته باشید که برای استفاده در ایالات متحده تأیید نشده است.شما می توانید از محصولات بدون قند استفاده کنید.

ساخارین: با نام های تجاری Sweet’N Low ، Sweet Twin یا Necta Sweet فروخته می شود ، ساخارین 700 برابر شیرین تر از شکر است.

سوکرالوز: که 600 برابر شکر شیرین تر است ، برای پخت ، پخت و مخلوط کردن غذاهای اسیدی مناسب است. با نام تجاری Splenda موجود است. سوکرالوز بنام Splenda است. از نوع شیمیایی قندی که توسط بدن ساخته شده است، این نوع قند سنتز میشود. شیرین کننده در انواع محصولات مانند نوشابه ، غلات و محصولات پخته استفاده می شود.

مزایا: از آنجا که سوکرالوز می تواند گرما را تحمل کند ، می توانید از آن برای پخت و پز استفاده کنید. مخلوطی از شکر و سوکرالوز ، ممکن است نتایج بهتری را داشته باشد.

سوکرالوز مانند آسپارتام ، می تواند منجر به سردرد و مشکلات گوارشی در برخی افراد شود.

انواع زیادی از شیرین کننده های مصنوعی وجود دارد ، اما همه آنها برای استفاده در هر کشوری تأیید نشده اند. رایج ترین آنها شامل آسپارتام ، سوکرالوز ، ساخارین ، نئوتام و آسولفام پتاسیم است.

آیا آسپارتام برای همه مناسب است؟

آسپارتام حاوی کالری است ، اما چون حدود 200 برابر شیرین تر از شکر است ، مصرف کنندگان به احتمال زیاد از آن بسیار کمتر استفاده می کنند. وقتی گرم می شود شیرینی خود را از دست می دهد ، بنابراین معمولاً در غذاهای پخته استفاده نمی شود. افراد مبتلا به بیماری مادرزادی نادر معروف به فنیل کتونوری  PKU در متابولیسم فنیل آلانین و باید از آسپارتام اجتناب کنند.

خطر و مضرات شیرین کننده های مصنوعی

بر خلاف تصور عمومی ، شیرین کننده های مصنوعی به هیچ وجه سالم نیستند زیرا از مواد مصنوعی ساخته شده اند که هضم آنها آسان نیست. برخی از شیرین کننده های مصنوعی در بسیاری از کشورها ممنوع هستند. مانند محصولات تراریخته دارای ممنوعیت های غذایی می باشد .

شیرین کننده های مصنوعی کاملاً مصنوعی هستند

اگر فکر می کنید آنها دارای نوعی طبیعی هستند ، در اشتباه هستید. شیرین کننده های مصنوعی با استفاده از مواد مصنوعی ساخته می شوند. انسان نمی تواند به راحتی هضم کند و مضر است. بنابراین ، دفعه بعد که به فکر افزودن شیرین کننده مصنوعی در رژیم خود هستید ، مراقب باشید!

10 حقیقت خطرناک در مورد شیرین کننده های مصنوعی

Artificial Sweeteners 02 مضرات شیرین کننده های مصنوعی که باید بدانیم!

ایمن نیست

این شیرین کننده های مصنوعی خطرناک هستند. برخی شیرین کننده ها مانند آسسولفام پتاسیم یا آس کی و آسپارتام وجود دارد در سراسر جهان ممنوع است اما هنوز در برخی از کشورها استفاده می شود. بسیار ناامن هستند و ممکن است عوارض جانبی سرطان زایی برای افراد داشته باشند.

کاهش متابولیسم

مصرف منظم شیرین کننده های مصنوعی متابولیسم بدن را کاهش می دهد زیرا تعادل انسولین و گلوکاگون را که قند خون را کنترل می کند به تاخیر می اندازد. راه را برای افزایش گرسنگی شما هموار می کند ، که می تواند منجر به پرخوری نیز شود.

بیماری زا

مضرات شیرین کننده های مصنوعی زیاد است و باعث بیماری های خطرناکی مانند دیابت نوع 2 و اختلالات متابولیک می شوند. آنها حتی می توانند باعث بیماریهای مزمن کلیه و مشکلات عصبی شوند.

باید از مصرف منظم شیرین کننده های مصنوعی خودداری کنید زیرا آنها حتی می توانند باعث از دست دادن حافظه شوند. آنها به نورونهای مغز حمله می کنند و توانایی آسیب به مخچه مغز را دارند.

تأثیر نامطلوب بر رشد قبل از تولد

شیرین کننده های مصنوعی در دوران بارداری مجاز نیستند. آنها می توانند باعث زایمان زودرس شوند ، که ممکن است برای نوزاد و مادر سالم نباشد.

افزایش وزن

شیرین کننده های مصنوعی تأثیر مستقیمی بر باکتری های روده شما دارند که بر متابولیسم تأثیر می گذارد و در نهایت منجر به افزایش وزن می شود. بنابراین ، دفعه بعد که برای خرید نوشیدنی های بدون کالری بیرون می روید ، مراقب باشید! داشتن رژیم های تاثیرگذار مانند رژیم کتوژنیک مناسب است.

خطرناک برای کودکان

هیچ مطالعه ای وجود ندارد که نشان دهد شیرین کننده های مصنوعی چه تاثیری بر کودکان می گذارند. کودکان باید از خوردن غذا یا نوشیدنی هایی که دارای شیرین کننده های مصنوعی هستند خودداری کنند.بهترین تغذیه برای کودکان سویق کودک است.

تأثیر بر هورمون انسولین

مصرف منظم شیرین کننده های مصنوعی می تواند بر هورمون انسولین تأثیر منفی بگذارد ، زیرا هر زمان که شیرین می خورید ، انسولین ترشح می شود و می تواند بر سطح گلوکز خون شما تأثیر بگذارد و منجر به احساس گرسنگی و پرخوری شود.

عملکرد شیرین کننده های مصنوعی

بیشتر شیرین کننده های مصنوعی بطور کامل متابولیزه نمی شوند بنابراین کالری بسیار کمی تولید می کنند ، یا اصلاً متابولیزه نمی شوند، بنابراین کالری ندارند. شیرین کننده های مصنوعی توسط بدن ما متابولیزه نمی شوند زیرا بدن ما آنزیم های مورد نیاز برای هضم آنها را ندارد.

شیرین کننده های مصنوعی با فعال کردن سلول های حسی مشابهی در جوانه های چشایی ما سیگنال هایی را به مغز ما ارسال می کنند که احساس مزه شیرین می کنیم.  شیرین کننده های مصنوعی 200 تا 20000 برابر از شکر شیرین تر است ، تولیدکنندگان به مقدار کم در فرمولاسیون استفاده میکنند که تقریبا هیچ کالری اضافه نکنند در حالی که همین مقدار شیرینی از قند کالری بیشتری دارد.برای جلوگیری از مضرات این نوع شیرین کننده ها می توانید از محصولات بدون قند استفاده کنید.

عوارض جانبی شیرین کننده مصنوعی

مصرف شیرین کننده های مصنوعی عوارض زیر را دارد:

تاثیر شیرین کننده های مصنوعی بر مغز

هنگامی که از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می کنید ، برخی از داده ها نشان می دهد که شیرین کننده های مصنوعی از سد خونی مغزی عبور کرده و عملکرد هیپوکامپ را مختل می کنند. این امر حساسیت به سیگنالهای رهگیری را مختل کرده و  رفتار اشتهاآور را از بین میبرد و در نتیجه باعث افزایش مصرف غذا می شود.

تاثیر شیرین کننده های مصنوعی جوانه های چشایی

شیرین کننده های مصنوعی در مقایسه با قندهای طبیعی طعم شیرین چند برابر دارند. جوانه های چشایی به چیزهای فوق العاده شیرین عادت می کند. کسانی که از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می کنند ممکن است به طعم های فوق العاده شیرین عادت کرده باشند. ممکن است لذت آنها را از غذاهای طبیعی شیرین مانند میوه های تازه و همچنین غذاهای سالم که ممکن است کمی تلخ باشند مانند غلات کامل مانند جودوسر یا سبزیجات کاهش دهد.

شیرین کننده های مصنوعی و دیابت

شیرین کننده های مصنوعی ارگانیسم های روده را تغییر داده و با اختلال تحمل گلوکز باعث افزایش قند خون و افزایش خطر ابتلا به دیابت می شود.

استفاده منظم از شیرین کننده های مصنوعی مانند ساخارین ، سوکرالوز و آسپارتام منجر به ترکیب غیر طبیعی باکتری ها در روده می شود که خطر عدم حساسیت به انسولین (پیش ساز دیابت) و افزایش وزن را بالا میبرد

کالری برخی از شیرین کننده های مصنوعی

شیرین کننده های مصنوعی می توانند غیر مغذی یا مغذی باشند ، اگرچه بیشتر شیرین کننده های مصنوعی غیر مغذی هستند. شیرین کننده های غیر مغذی جایگزین های قند مصنوعی و فاقد کالری و کربوهیدرات هستند. ممکن است از گیاهان یا گیاهان طبیعی گرفته شده و چندین برابر شیرین تر از شکر باشند.

دسته دیگر شیرین کننده های مصنوعی ، مغذی هستند شامل آسپارتام. شیرین کننده های مغذی ممکن است در مقایسه با شکر کالری کمتری داشته باشند و ارزش غذایی را به غذاهای حاوی آنها اضافه کنند. استفاده از تنقلات سالم در رژیم غذایی شما توصیه می شود.

پرخوری با مصرف شیرین کننده های مصنوعی

آیا تا به حال متوجه شده اید که چگونه بعد از خوردن یک نوشابه رژیمی همراه با غذا ، بیش از حد معمول غذا می خورید یا بعد از اتمام غذا میل بیشتری به غذا دارید؟ در حالی که قرار است شیرین کننده های مصنوعی به ما در کاهش کالری دریافتی ما کمک کنند. شیرین کننده های مصنوعی حسگرهای طعم شیرین ما را تحریک می کنند و سطح انسولین را به همان شکلی که شکر می خورید افزایش می دهد.

تاثیر شیرین کننده های مصنوعی بر اشتها

برخی معتقدند که شیرین کننده های مصنوعی ممکن است اشتها را افزایش داده و باعث افزایش وزن شوند

شیرین کننده های مصنوعی ممکن است نتوانند مسیر غذایی مورد نیاز برای ایجاد احساس رضایت پس از خوردن غذا را فعال کنند.

مطالعات اخیر نشان داده است که جایگزینی غذاها یا نوشیدنی های شیرین با نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی ممکن است گرسنگی و کالری دریافتی را کاهش دهد.

تاثیر شیرین کننده های مصنوعی بر وزن

برخی از مطالعات ارتباط بین نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی و چاقی را گزارش دادند.

نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی می تواند جایگزین آسان برای کسانی باشد که به طور منظم نوشابه مصرف می کنند و می خواهند مصرف قند خود را کاهش دهند.

جایگزینی غذاها و نوشیدنی های حاوی قند با غذاهای شیرین شده مصنوعی ممکن است به کاهش وزن شما کمک کند.

شیرین کننده های مصنوعی و دیابت

افراد دیابتی از شیرین کننده های مصنوعی استفاده میکنند. زیرا طعم شیرینی را بدون افزایش سطح قند خون ارائه می دهند.

با این حال ، برخی از مطالعات گزارش می دهند که نوشیدن نوشابه رژیمی با 6 تا 121 درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت است.

زنانی که قبل از مصرف یک نوشیدنی شیرین یک نوشیدنی شیرین شده مصنوعی مصرف کرده بودند ، 14 درصد سطح قند خون و 20 درصد انسولین بیشتری داشتند ، در مقایسه با کسانی که قبل از مصرف یک نوشیدنی شیرین می نوشیدند.

جایگزینی نوشیدنی های شیرین شده با قند با نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی ، تأثیرات قوی تری در بین جوانان اسپانیایی ایجاد کرده است.

شیرین کننده های مصنوعی مانند پودر شیرین کننده دیابتی می توانند به افراد مبتلا به دیابت کمک کنند تا میزان قند اضافه خود را کاهش دهند. با این حال ، تحقیقات بیشتری در مورد اثرات شیرین کننده های مصنوعی در جمعیت های مختلف مورد نیاز است.

شیرین کننده های مصنوعی و سندرم متابولیک

سندرم متابولیک مجموعه ای از فشار خون بالا ، قند خون بالا ، چربی اضافی شکم و سطوح غیر طبیعی کلسترول است.

این شرایط خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند سکته مغزی ، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

برخی مطالعات نشان می دهند که نوشابه های رژیمی می توانند تا 36 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سندرم متابولیک باشند.

بعید است شیرین کننده های مصنوعی خطر ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش دهند. جایگزینی نوشیدنی های شیرین با نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی ممکن است خطر ابتلا به چندین بیماری را کاهش دهد.

شیرین کننده های مصنوعی و سلامت روده

شیرین کننده های مصنوعی باکتریهای طبیعی روده تأثیر می گذارد. می تواند به چاقی و سندرم متابولیک منجر شود.

باکتری های روده شما نقش مهمی در سلامت شما ایفا می کنند و سلامت ضعیف روده با مشکلات متعددی مرتبط است.

این موارد شامل افزایش وزن ، کنترل ضعیف قند خون ، سندرم متابولیک ، ضعف سیستم ایمنی بدن و اختلال در خواب است.

ترکیب و عملکرد باکتری های روده به تنهایی متفاوت است و تحت تأثیر غذاهایی که می خورید ، از جمله شیرین کننده های مصنوعی خاص.

شیرین کننده های مصنوعی و سرطان

از دهه 1970 ، بحث است که آیا شیرین کننده های مصنوعی با سرطان ارتباط دارد یا خیر.

مطالعات روی حیوانات نشان داد خطر ابتلا به سرطان مثانه در موش هایی که از مقادیر بسیار بالایی از ساخارین و سیکلامات تغذیه می کردند ، افزایش یافت.

شیرین کننده های مصنوعی و سلامت دندان

حفره دندان  که به پوسیدگی یا پوسیدگی دندان نیز معروف است  زمانی رخ می دهد که باکتری های موجود در دهان شما قند را تخمیر می کنند. اسید به مینای دندان آسیب میرساند.استفاده از شیرینی سالم در سبک غذایی توصیه می شود.

برخلاف قندها ، شیرین کننده های مصنوعی با باکتری های دهان واکنش نشان نمی دهند. این بدان معناست که آنها اسید تشکیل نمی دهند یا باعث پوسیدگی دندان نمی شوند.

وقتی شیرین کننده های مصنوعی به جای شکر مصرف شوند ، احتمال پوسیدگی دندان را کاهش می دهند.

آسپارتام ، سردرد ، افسردگی و تشنج

برخی از شیرین کننده های مصنوعی ممکن است علائم ناخوشایندی مانند سردرد ، افسردگی و تشنج را در برخی افراد ایجاد کنند. در حالی که اکثر مطالعات هیچ ارتباطی بین آسپارتام و سردرد گزارش نداد.

مبتلایان به اختلالات خلقی در پاسخ به مصرف آسپارتام مبتلا به علائم افسردگی میشوند.

در نهایت ، شیرین کننده های مصنوعی خطر تشنج اکثر افراد را افزایش نمی دهند. با این حال ، یک مطالعه افزایش فعالیت مغزی در کودکان مبتلا به تشنج غیابی را گزارش کرد.

بعید است شیرین کننده های مصنوعی باعث سردرد ، افسردگی یا تشنج شوند. با این حال ، برخی از افراد می توانند نسبت به این اثرات حساس تر از دیگران باشند.

آسپارتام یک نوع شیرین کننده

ایمنی و عوارض شیرین کننده های مصنوعی

شیرین کننده های مصنوعی به طور کلی برای مصرف انسان ایمن تلقی می شوند.

با این وجود ، برخی افراد باید از مصرف آنها اجتناب کنند.

به عنوان مثال ، افراد مبتلا به اختلال متابولیک نادر فنیل کتونوری نمی توانند اسید آمینه فنیل آلانین را که در آسپارتام یافت می شود متابولیزه کنند. بنابراین ، افراد مبتلا به فنیل کتونوری باید از آسپارتام اجتناب کنند.

افرادی که به سولفونامیدها حساسیت دارند. ساخارین منجر به مشکلات تنفسی ، بثورات یا اسهال میشود.

برخی شیرین کننده های مصنوعی مانند سوکرالوز حساسیت به انسولین را کاهش داده و باکتری های روده را تحت تاثیر قرار می دهند.

شیرین کننده های مصنوعی به طور کلی بی خطر تلقی می شوند ، اما افرادی که دارای فنیل کتونوری هستند یا به سولفونامیدها حساسیت دارند باید از مصرف آنها خودداری کنند.

کلام آخر

به طور کلی ، استفاده از شیرین کننده های مصنوعی خطرات کمی را به همراه دارد و حتی ممکن است برای کاهش وزن ، کنترل قند خون و سلامت دندان مفید باشد. این شیرین کننده ها به ویژه اگر از آنها برای کاهش میزان قند اضافه شده در رژیم غذایی خود استفاده کنید ، مفید هستند. با این وجود ، احتمال تأثیرات منفی می تواند به تنهایی متفاوت باشد و به نوع شیرین کننده مصنوعی مصرف شده بستگی دارد. برخی از افراد ممکن است پس از مصرف شیرین کننده های مصنوعی احساس بدی داشته باشند یا عوارض منفی را تجربه کنند ، حتی اگر برای اکثر افراد بی خطر و قابل تحمل باشند. اگر می خواهید از شیرین کننده های مصنوعی اجتناب کنید ، به جای آن از شیرین کننده های طبیعی و محصولات ارگانیک استفاده کنید.

فروشگاه هایپرارگانو محصولات بدون قند و مناسب افراد دیابتی و افرادی که درصدد کاهش وزن هستند را دارد. با خرید این محصولات سلامتی خود را تضمین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه