9 مورد از محبوب ترین گیاهان دارویی پر خاصیت

انواع گیاهان دارویی

قرن هاست که فرهنگ های مختلف در سراسر جهان برای رفع نیازها و بهبود سلامتی خود از داروهای گیاهی استفاده می کنند. علیرغم پیشرفت در حوزه پزشکی و فناوری، تقاضای جهانی برای داروهای گیاهی در حال افزایش است. برخی از داروهای طبیعی و گیاهی ممکن است مقرون به صرفه تر و در دسترس تر باشند اما اغلب مردم ترجیح می دهند از موارد نایاب نیز استفاده کنند زیرا داروهای گیاهی را همسو با سلامت شخصی خود می دانند. در این مقاله به محبوب ترین داروهای گیاهی اشاره خواهیم کرد و فواید سلامتی آن ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

9 مورد از محبوب ترین گیاهان دارویی

علیرغم پیشرفت های پزشکی و فناوری دوران مدرن، تقاضای جهانی برای داروهای گیاهی که شامل دمنوش های گیاهی(مهرگیاه) می شود .در حال افزایش است. در واقع، تخمین زده می شود که این صنعت سالانه حدود 60 میلیارد دلار درآمد داشته باشد. 9 مورد از محبوب ترین گیاهان دارویی آورده شده است.

گیاهان دارویی

1. اکیناسه

دمنوش اکیناسه

اکیناسه گلی مخروطی یک گیاه گلدار و محبوب است که اصالتا بومی آمریکای شمالی است. این گیاه برای درمان انواع بیماری ها از جمله زخم، سوختگی، دندان درد، گلودرد و ناراحتی معده استفاده می شود. بیشتر قسمت های این گیاه مانند برگ ها، گلبرگ و حتی ریشه را می توان برای اثرات دارویی استفاده کرد. اگرچه بسیاری از مردم بر این باورند که ریشه ها قوی ترین اثر را دارند. اکیناسه معمولاً به عنوان چای یا مکمل مصرف می شود اما می توان آن را به صورت موضعی نیز استفاده کرد. امروزه، عمدتاً برای درمان یا پیشگیری از سرما خوردگی استفاده می‌شود، اگرچه علم پشت آن چندان قوی نیست.

یک بررسی در بیش از 4000 نفر نشان داد که خطر سرماخوردگی ناشی از مصرف اکیناسه 10 تا 20 درصد کاهش می‌یابد، اما شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد آن سرماخوردگی را پس از ابتلا به آن درمان می‌کند. گاهی اوقات عوارض جانبی مانند حالت تهوع، درد معده و بثورات پوستی(ماسک ضد جوش) گزارش شده است. اکیناسه برای درمان و پیشگیری از سرماخوردگی استفاده می شود.

2. جینسینگ

جینسینگ گیاهی دارویی است که معمولاً ریشه های آن را برای تهیه چای خیس می کنند یا برای تهیه پودر آن را خشک می کنند. این اغلب در طب سنتی چینی برای کاهش التهاب و تقویت ایمنی، عملکرد مغز و سطح انرژی استفاده می شود. انواع مختلفی وجود دارد، اما دو نوع محبوب آسیایی و آمریکایی هستند – به ترتیب Panax ginseng و Panax quinquefolius  تصور می شود جینسینگ آمریکایی باعث ایجاد آرامش می شود، در حالی که جینسنگ آسیایی تحریک کننده تر در نظر گرفته می شود.

چندین مطالعه آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که ترکیبات منحصر به فرد آن به نام جین سنوزیدها دارای خواص محافظت کننده عصبی، ضد سرطان، ضد دیابت و حمایت از سیستم ایمنی هستند.

استفاده کوتاه مدت نسبتاً ایمن در نظر گرفته می شود، اما ایمنی طولانی مدت جینسنگ نامشخص است. عوارض جانبی بالقوه شامل سردرد، خواب ضعیف و مشکلات گوارشی است. اگر به دنبال یک تقویت کننده قوای جنسی گیاهی هستید ماکا را امتحان کنید

3. جینکو بیلوبا

جینکو بیلوبا، که به سادگی به عنوان جینکو نیز شناخته می شود، یک داروی گیاهی است که از درخت موی دختر به دست می آید.

جینکو که بومی چین است، هزاران سال است که در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار گرفته است و امروزه به عنوان یک مکمل گیاهی پرفروش باقی مانده است. حاوی انواع مختلفی از آنتی اکسیدان های قوی است که تصور می شود فواید متعددی دارند. از دانه ها و برگ برای تهیه چای ارگانیک استفاده می شود.

برخی از افراد نیز از خوردن میوه خام و دانه های برشته شده لذت می برند. با این حال، دانه ها سمی هستند و فقط باید در مقادیر کم مصرف شوند.

انواع محصولات گیاهی

گفته می شود که جینکو طیف وسیعی از بیماری ها از جمله بیماری قلبی، زوال عقل، مشکلات ذهنی و اختلال عملکرد جنسی را درمان می کند. با این حال، مطالعات آن را برای هیچ یک از این شرایط موثر ثابت نکرده اند.

اگرچه اکثر افراد آن را به خوبی تحمل می کنند، عوارض جانبی احتمالی شامل سردرد، تپش قلب، مشکلات گوارشی، واکنش های پوستی و افزایش خطر خونریزی است. جینکو به طور سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری قلبی، زوال عقل و اختلال عملکرد جنسی استفاده می‌شود.

4. سنجد

سنجد یک داروی گیاهی باستانی است که معمولاً از میوه پخته شده گیاه Sambucus nigra تهیه می شود. از دیرباز برای تسکین سردرد، درد عصبی، دندان درد، سرماخوردگی، عفونت های ویروسی و یبوست استفاده می شده است.

سنجد به صورت شربت یا قرص در دسترس است، اگرچه دوز استانداردی وجود ندارد. برخی از افراد ترجیح می دهند با پختن توت با سایر مواد مانند عسل و زنجبیل، شربت (محصول مرتبط : سه شیره) یا چای خود را درست کنند.

مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که ترکیبات گیاهی آن دارای خواص آنتی اکسیدانی(محصول مرتبط : استویا)، ضد میکروبی و ضد ویروسی است، اما تحقیقات انسانی وجود ندارد.

در حالی که چند مطالعه کوچک انسانی نشان می‌دهد که سنجد طول مدت عفونت آنفولانزا را کوتاه می‌کند، مطالعات بزرگ‌ تری برای تعیین اینکه آیا موثرتر از درمان‌های ضد ویروسی معمولی است.

استفاده کوتاه مدت بی خطر تلقی می شود، اما میوه نارس علائمی مانند تهوع، استفراغ و اسهال ایجاد می کند.

سنجد برای درمان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شود، برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است حداقل تا حدی موثر باشد. در حالی که سنجد پخته شده بی خطر است، اما اگر خام یا نارس خورده شود سمی است.

5. خار مریم

از خار مریم معمولاً برای تهیه چای، کپسول یا عصاره استفاده می‌شوند. استفاده از آن را می توان به یونان باستان ردیابی کرد. از لحاظ تاریخی، از آن برای کمک به بهبود زخم و کاهش بی خوابی، افسردگی و بیماری های مختلف کلیوی و کبدی استفاده می شد.

خار مریم عوارض جانبی نسبتا کمی دارد اما ممکن است باعث واکنش های آلرژیک، سرگیجه، گیجی، خشکی دهان و افزایش حساسیت به نور شود.

همچنین با داروهای متعددی از جمله داروهای ضد افسردگی، کنترل بارداری، رقیق‌کننده‌های خون، داروهای ضد درد خاص و برخی از انواع درمان‌های سرطان تداخل دارد.

6. زرد چوبه

زرد چوبه گیاهی است که متعلق به خانواده زنجبیل است. هزاران سال است که در آشپزی و پزشکی به طور یکسان مورد استفاده قرار می گیرد، اخیراً به دلیل خواص ضد التهابی قوی خود مورد توجه قرار گرفته است. کورکومین ترکیب فعال زردچوبه است. در ایام قدیم زردچوبه و عسل ارگانیک جزء داروهای درمانی بوده ممکن است مجموعه ای از شرایط، از جمله التهاب مزمن، درد، سندرم متابولیک و اضطراب را درمان کند.

به طور خاص، مطالعات متعدد نشان می دهد که دوزهای مکمل کورکومین به اندازه برخی از داروهای رایج ضد التهابی مانند ایبوپروفن برای کاهش درد آرتریت موثر است.

هر دو مکمل زرد چوبه و کورکومین به طور گسترده ای بی خطر در نظر گرفته می شوند، اما دوزهای بسیار بالا ممکن است منجر به اسهال، سردرد یا تحریک پوست شود.

 

همچنین می‌توانید از زرد چوبه تازه یا خشک در غذاهایی مانند کاری استفاده کنید، اگرچه مقداری که معمولاً در غذا می‌ خورید احتمالاً اثر دارویی قابل توجهی ندارد.

زردچوبه به دلیل فواید ضد التهابی آن مشهور است و ممکن است به ویژه برای درمان دردهای مرتبط با آرتریت موثر باشد.

محبوب ترین گیاهان دارویی

7. زنجبیل

دمنوش زنجبیل

زنجبیل یک ماده معمولی و داروی گیاهی است. شما می توانید آن را به صورت تازه یا خشک مصرف کنید، اگرچه اشکال اصلی دارویی آن به صورت چای یا کپسول است . زنجبیل را می توانید در چای ماسالا که یکی از ادویه های اصلی آن است استفاده کنید.

زنجبیل نیز مانند زرد چوبه ریزوم یا ساقه ای است که در زیر زمین رشد می کند. حاوی انواع ترکیبات مفید است و از دیرباز در شیوه های سنتی و عامیانه برای درمان سرماخوردگی ، حالت تهوع ، میگرن و فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گرفته است.

بهترین کاربرد مدرن آن برای تسکین حالت تهوع مرتبط با بارداری ، شیمی درمانی و عملیات پزشکی است.

علاوه بر این ، تحقیقات آزمایشگاهی و حیوانی مزایای بالقوه ای را برای درمان و پیشگیری از بیماری هایی مانند بیماری قلبی و سرطان نشان می دهد، اگرچه شواهد متفاوت است.افرادی که سبک غذایی وگان دارند از انواع دمنوش گیاهی مانند زنجبیل می توانند استفاده کنند.

برخی از مطالعات کوچک انسانی پیشنهاد می‌کنند که این ریشه ممکن است خطر تشکیل لخته خون را کاهش دهد، اگرچه مؤثرتر از درمان ‌های معمولی ثابت نشده است.

زنجبیل به خوبی تحمل می شود. عوارض جانبی منفی نادر است، اما دوزهای زیاد ممکن است باعث یک مورد خفیف سوزش سر دل یا اسهال شود. زنجبیل حاوی چندین ترکیب گیاهی فعال است. بیشتر برای تسکین حالت تهوع شناخته شده است. از دمنوش زنجبیل در طی روز نیز می توانید استفاده کنید .

8. سنبل الطیب

سنبل الطیب گیاهی گلدار است. ریشه های آن سبب آرامش می شود. ریشه سنبل الطیب را می توان خشک کرد و به شکل کپسول مصرف کرد یا برای تهیه چای خیسانده کرد.

استفاده از آن را می توان در یونان و روم باستان جستجو کرد، جایی که برای تسکین بیقراری، لرزش، سردرد و تپش قلب استفاده می شد. امروزه، اغلب برای درمان بی خوابی و اضطراب استفاده می شود.

یک بررسی نشان داد که سنبل الطیب تا حدودی برای القای خواب موثر است، اما بسیاری از نتایج مطالعه بر اساس گزارش های ذهنی شرکت کنندگان بود.

سنبل الطیب نسبتاً بی خطر است، اگرچه ممکن است عوارض جانبی خفیفی مانند سردرد و مشکلات گوارشی ایجاد کند. اگر از داروهای آرام بخش دیگری استفاده می کنید، به دلیل خطر اثرات ترکیبی، مانند بی حالی مفرط و خواب آلودگی، نباید آن را مصرف کنید.

ریشه سنبل الطیب اغلب به عنوان یک خواب طبیعی و کمک کننده ضد اضطراب استفاده می شود یکی از محصولات ارگانیک می باشد که در طبیعت به خوبی رشد می کند.، اگرچه شواهدی که از اثربخشی آن حمایت می کنند ضعیف است.

9. بابونه

دمنوش بابونه

بابونه گیاهی گلدار است که اتفاقا یکی از محبوب ترین داروهای گیاهی و محصولات گیاهی در جهان نیز می باشد. گل‌ها اغلب برای تهیه چای استفاده می‌شوند، اما ممکن است برگ ‌ها را خشک کرده و برای تهیه چای، عصاره‌های دارویی یا کمپرس موضعی استفاده کنند.

برای هزاران سال، بابونه به عنوان دارویی برای تهوع، اسهال، یبوست، درد معده، عفونت های دستگاه ادراری، زخم ها و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی استفاده می شود.

این گیاه حاوی بیش از 100 ترکیب فعال است که تصور می شود بسیاری از آنها به مزایای بی شمار آن کمک می کنند. چندین مطالعه در لوله آزمایش و حیوانی فعالیت ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی را نشان داده اند، اگرچه تحقیقات انسانی کافی در دسترس نیست.

بابونه برای اکثر مردم بی خطر است، اما ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود – به خصوص اگر به گیاهان مشابه، مانند گل مروارید، ابروسیا، یا گل همیشه بهار حساسیت دارید. بابونه برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها استفاده می شود.

Herbal Products 04 9 مورد از محبوب ترین گیاهان دارویی پر خاصیت

اقدامات احتیاطی در استفاده از گیاهان دارویی

اگر قصد مصرف مکمل ‌های گیاهی را دارید، بهتر است برای اطمینان از دوز مناسب، درک عوارض جانبی احتمالی و مراقب واکنش‌ ها با سایر داروها با یک متخصص بهداشت مشورت کنید. داروهای گیاهی از منابع طبیعی مشتق می‌شوند، مردم تصور می ‌کنند بی ‌خطر هستند اما اینطور نیست.

مانند مکمل های گیاهی ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کنند یا با سایر داروهایی که مصرف می کنید تداخل ایجاد کنند.

به عنوان مثال، سنجد خام می تواند سمی باشد، خار مریم می تواند به طور خطرناکی با داروهای ضد افسردگی تداخل داشته باشد، و ریشه سنبل الطیب می تواند اثرات آرام بخش ها را ترکیب کند.

علاوه بر این، بسیاری از گیاهان دارویی به اندازه کافی برای تأیید ایمنی آنها برای زنان باردار یا شیرده مورد مطالعه قرار نگرفته اند.

بنابراین، اگر باردار یا شیرده هستید، باید قبل از مصرف داروهای گیاهی با پزشک خود صحبت کنید تا از بهترین نتایج ممکن برای شما و کودکتان مطمئن شوید.

داروهای گیاهی دارای عوارض جانبی زیادی هستند، بنابراین قبل از مصرف آنها باید با پزشک خود مشورت کنید. هنگام خرید، برندهایی را انتخاب کنید که دارای گواهینامه خلوص و کیفیت هستند.

کلام آخر

بسیاری از مردم در سراسر جهان برای درمان بیماری های خود به داروهای گیاهی اعتماد می کنند. انواع بی‌شماری وجود دارد، اما برخی از محبوب ‌ترین آن‌ها عبارتند از جینکو، جینسنگ، زنجبیل، زرد چوبه و بابونه(دمنوش کندر). اگرچه کاربردهای آنها بسیار گسترده است، بسیاری از مزایای فرضی آنها فاقد شواهد علمی قوی هستند.

به خاطر داشته باشید که مانند داروهای معمولی، داروهای گیاهی ممکن است با سایر داروها تداخل منفی داشته باشند. بنابراین، توصیه می شود قبل از افزودن یک گیاه یا مکمل جدید به برنامه روزانه خود، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

انواع گیاهان و عرقیجات گیاهی کاملا ارگانیک را از فروشگاه هایپر ارگانو خریداری کنید .

منبع

healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه