عدم تحمل لاکتوز چیست؟ علل، علائم، تشخیص و درمان آن

عدم تحمل لاکتوز چیست؟ علل، علائم، تشخیص و درمان آن

مبتلایان به عدم تحمل لاکتوز توانایی هضم لاکتوز شیر را ندارند. در نتیجه ، آنها بعد از خوردن یا نوشیدن محصولات لبنی دچار اسهال ، گاز و نفخ می شوند. این بیماری گوارشی ، که به آن سوء جذب لاکتوز نیز گفته می شود ، معمولاً بی ضرر است ، اما علائم آن ممکن است ناراحت کننده باشد.

مقدار کمی از آنزیم تولید شده در روده کوچک (لاکتاز) معمولاً مسئول عدم تحمل لاکتوز است. شما می توانید سطح لاکتاز پایینی داشته باشید و همچنان بتوانید محصولات شیر ​​را هضم کنید. اما اگر سطح شما بسیار پایین باشد ، شما دچار عدم تحمل لاکتوز می شوید که منجر به بروز علائم بعد از خوردن یا نوشیدن لبنیات می شود. اکثر افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می توانند این بیماری را بدون نیاز به کنار گذاشتن همه غذاهای لبنی مدیریت کنند. فروشگاه هایپرارگانو انواع محصولات ارگانیک و بدون گلوتن را برای مصرف عموم مردم خصوصا مبتلایان به عدم تحمل لاکتوز دارد.

عدم تحمل لاکتوز چیست ؟

سه نوع عدم تحمل لاکتوز وجود دارد. عوامل مختلف باعث کمبود لاکتاز در زیر هر نوع می شوند.

عدم تحمل لاکتوز اولیه

افرادی که دچار عدم تحمل اولیه لاکتوز می شوند – شایع ترین نوع – زندگی خود را با تولید لاکتاز کافی آغاز می کنند. نوزادانی که تمام تغذیه خود را از شیر دریافت می کنند ، نیاز به لاکتاز دارند.

از آنجا که کودکان شیر را با غذاهای دیگر جایگزین می کنند ، میزان تولید لاکتاز آنها به طور معمول کاهش می یابد ، اما معمولاً به اندازه کافی بالا است تا میزان لبنیات را در رژیم غذایی معمولی بزرگسالان هضم کند. در عدم تحمل لاکتوز اولیه ، تولید لاکتاز در بزرگسالی به شدت کاهش می یابد و هضم شیر ​​را دشوار می کند.

عدم تحمل لاکتوز ثانویه

این نوع عدم تحمل لاکتوز زمانی اتفاق می افتد که روده کوچک تولید لاکتاز شما را پس از بیماری ، جراحت یا جراحی روده کوچک کاهش می دهد. بیماریهای مرتبط با عدم تحمل لاکتوز ثانویه شامل عفونت روده ، بیماری سلیاک ، رشد بیش از حد باکتریها و بیماری کرون است.

درمان اختلال زمینه ای ممکن است سطح لاکتاز را بازیابی کرده و علائم و نشانه ها را بهبود بخشد ، اگرچه ممکن است زمان بر باشد.

عدم تحمل لاکتوز مادرزادی یا تکاملی

این امکان وجود دارد ، اما نادر است که نوزادان با عدم تحمل لاکتوز به دلیل کمبود لاکتاز متولد شوند. این اختلال در الگوی وراثت به نام اتوزوم مغلوب از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود ، به این معنی که مادر و پدر باید یک نوع ژن را برای تحت تأثیر قرار دادن فرزند منتقل کنند. نوزادان نارس همچنین می توانند به دلیل سطح ناکافی لاکتاز ، عدم تحمل لاکتوز داشته باشند.

عدم تحمل لاکتوز چیست؟ علل، علائم، تشخیص و درمان آن
عدم تحمل لاکتوز چیست؟ علل، علائم، تشخیص و درمان آن

علائم عدم تحمل لاکتوز

علائم و نشانه های رایج عدم تحمل لاکتوز عبارتند از:

  • اسهال
  • حالت تهوع و گاهی استفراغ
  • گرفتگی معده
  • نفخ
  • گاز

در صورت بروز علائم عدم تحمل لاکتوز پس از خوردن غذاهای لبنی ، به ویژه اگر نگران دریافت مقدار کافی کلسیم هستید ، با پزشک خود ملاقات کنید.

عدم تحمل لاکتوز و رفلاکس

افراد مبتلا به این بیماری احتمال رفلاکس در آنها بیشتر است.

علل عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز زمانی رخ می دهد که روده کوچک آنزیم کافی (لاکتاز) برای هضم قند شیر (لاکتوز) تولید نمی کند. به طور معمول ، لاکتاز قند شیر را به دو قند ساده تبدیل می کند – گلوکز و گالاکتوز – که از طریق پوشش روده جذب جریان خون می شوند.

اگر کمبود لاکتاز دارید ، لاکتوز موجود در غذای شما به جای پردازش و جذب به داخل روده بزرگ منتقل می شود. در روده بزرگ ، باکتری های طبیعی با لاکتوز هضم نشده تعامل دارند و علائم و نشانه های عدم تحمل لاکتوز را ایجاد می کنند.

عوامل خطر عدم تحمل لاکتوز

عواملی که می تواند شما یا فرزند شما را بیشتر مستعد عدم تحمل لاکتوز کند عبارتند از:

  • افزایش سن. عدم تحمل لاکتوز در بزرگسالی ظاهر می شود. در نوزادان و کودکان غیر معمول است.
  • قومیت عدم تحمل لاکتوز بیشتر در افراد آفریقایی ، آسیایی ، اسپانیایی تبار و سرخپوستان آمریکایی شایع است.
  • تولد زودرس. نوزادان نارس متولد شده ممکن است سطح لاکتاز را کاهش دهند زیرا روده کوچک تا اواخر سه ماهه سوم سلول های تولید کننده لاکتاز تولید نمی کند.
  • بیماریهایی که بر روده کوچک تأثیر می گذارد. مشکلات روده باریک که می تواند باعث عدم تحمل لاکتوز شود شامل رشد بیش از حد باکتری ها ، بیماری سلیاک و بیماری کرون است.
  • برخی از درمان های سرطان اگر برای سرطان معده خود پرتودرمانی انجام داده اید یا عوارض روده ای شیمی درمانی دارید ، خطر ابتلا به عدم تحمل لاکتوز افزایش می یابد.

تشخیص و آزمایش عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز چیست؟ علل، علائم، تشخیص و درمان آن
عدم تحمل لاکتوز چیست؟ علل، علائم، تشخیص و درمان آن

پزشک ممکن است بر اساس علائم شما و پاسخ شما به کاهش میزان غذاهای لبنی در رژیم غذایی خود به عدم تحمل لاکتوز مشکوک شود. پزشک شما می تواند با انجام یک یا چند آزمایش زیر ، تشخیص را تأیید کند:

تست تنفس هیدروژن پس از نوشیدن مایعی که حاوی مقادیر بالایی لاکتوز است ، پزشک میزان هیدروژن موجود در تنفس را در فواصل منظم اندازه گیری می کند. تنفس بیش از حد هیدروژن نشان می دهد که شما لاکتوز را به طور کامل هضم و جذب نمی کنید.

آزمایش تحمل لاکتوز دو ساعت پس از نوشیدن مایع حاوی مقادیر بالای لاکتوز ، آزمایش خون برای اندازه گیری میزان گلوکز در جریان خون انجام می شود. اگر سطح گلوکز شما بالا نرود ، به این معنی است که بدن شما به درستی هضم و جذب نوشیدنی پر از لاکتوز را انجام نمی دهد.

درمان و داروی عدم تحمل لاکتوز

در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز ناشی از یک بیماری زمینه ای ، درمان این بیماری ممکن است توانایی بدن در هضم لاکتوز را بازیابی کند ، اگرچه این فرایند ممکن است ماه ها به طول انجامد. به دلایل دیگر ، ممکن است با رعایت رژیم کم لاکتوز از ناراحتی عدم تحمل لاکتوز جلوگیری کنید.

برای کاهش میزان لاکتوز در رژیم غذایی خود:

  • شیر و سایر محصولات لبنی را محدود کنید
  • وعده های کوچک لبنیات را در وعده های غذایی معمولی خود قرار دهید
  • بستنی و شیر با کاهش لاکتوز بخورید و بنوشید
  • یک آنزیم مایع یا پودر لاکتاز را به شیر اضافه کنید تا لاکتوز تجزیه شود

شیوه زندگی و درمان های خانگی عدم تحمل لاکتوز

با کمی آزمایش و خطا ، ممکن است بتوانید پاسخ بدن خود را به غذاهای حاوی لاکتوز پیش بینی کنید و مشخص کنید که چقدر می توانید بدون ناراحتی بخورید یا بنوشید. تعداد کمی از افراد دارای عدم تحمل شدید لاکتوز هستند به طوری که مجبورند تمام محصولات شیر ​​را حذف کرده و از غذاهای غیر لبنی یا داروهای حاوی لاکتوز احتیاط کنند.

تغذیه مناسب داشته باشید

کاهش محصولات لبنی به این معنا نیست که نمی توانید کلسیم کافی دریافت کنید. کلسیم در بسیاری از غذاهای دیگر یافت می شود ، مانند:

  • کلم بروکلی و سبزیجات سبز برگ
  • محصولات غنی شده با کلسیم ، مانند غلات و آب میوه ها
  • ماهی قزل آلا یا ساردین
  • شیر سویا و شیر برنج
  • پرتقال ها
  • بادام ، آجیل برزیلی و لوبیای خشک شده

همچنین مطمئن شوید که ویتامین D کافی دریافت می کنید ، که معمولاً در شیر غنی شده تأمین می شود. تخم مرغ ، جگر و ماست نیز حاوی ویتامین D هستند و بدن شما زمانی که در معرض نور خورشید هستید ، ویتامین D تولید می کند.

حتی بدون محدود کردن غذاهای لبنی ، بسیاری از بزرگسالان به اندازه کافی ویتامین D دریافت نمی کنند. برای اطمینان از مصرف مکمل های ویتامین D و کلسیم با پزشک خود مشورت کنید.

محصولات لبنی را محدود کنید

اکثر افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می توانند از برخی محصولات لبنی بدون علائم لذت ببرند. شما ممکن است محصولات شیر ​​کم چرب مانند شیر بدون چربی را بهتر از محصولات شیر ​​کامل تحمل کنید. همچنین ممکن است با وارد کردن تدریجی محصولات لبنی در رژیم غذایی ، تحمل خود را افزایش دهید.

راههای تغییر رژیم غذایی برای به حداقل رساندن علائم عدم تحمل لاکتوز شامل موارد زیر است:

انتخاب وعده های کوچک لبنیات وعده های کوچک شیر – تا 4 اونس (118 میلی لیتر) را در یک نوبت میل کنید. هرچه حجم غذا کمتر باشد ، احتمال ایجاد مشکلات گوارشی کمتر است.

صرفه جویی در شیر برای وعده های غذایی شیر را با غذاهای دیگر بنوشید. این روند گوارش را کند می کند و ممکن است علائم عدم تحمل لاکتوز را کاهش دهد.

آزمایش با انواع محصولات لبنی. همه محصولات لبنی مقدار لاکتوز یکسانی ندارند. به عنوان مثال ، پنیرهای سفت مانند سوئیس یا چدار مقدار کمی لاکتوز دارند و به طور کلی هیچ علامتی ندارند.

بستنی و شیر بیشترین میزان لاکتوز را دارند ، اما چربی بالای بستنی ممکن است به شما اجازه دهد بدون علائم آن را بخورید. شما ممکن است محصولات شیر ​​مانند ماست را تحمل کنید زیرا باکتری های مورد استفاده در فرایند کشت به طور طبیعی آنزیمی را تجزیه می کنند که لاکتوز را تجزیه می کند.

خرید محصولات بدون لاکتوز یا بدون لاکتوز. این محصولات را می توانید در اکثر سوپرمارکت ها در بخش لبنیات پیدا کنید.

قطره عدم تحمل لاکتوز

استفاده از قرص یا قطره آنزیم لاکتاز. قرص یا قطره بدون نسخه حاوی آنزیم لاکتاز ممکن است به شما در هضم محصولات لبنی کمک کند. می توانید قرص ها را درست قبل از غذا یا میان وعده مصرف کنید.

مصرف پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها موجودات زنده ای هستند که در روده شما وجود دارند و به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می کنند. پروبیوتیک ها همچنین به عنوان فرهنگ فعال یا زنده در برخی از ماست ها و به عنوان مکمل به شکل کپسول در دسترس هستند.

آنها گاهی برای بیماریهای گوارشی مانند اسهال و سندرم روده تحریک پذیر استفاده می شوند. پروبیوتیک ها عموماً بی خطر تلقی می شوند و اگر روش های دیگر کمکی نکند ، ارزش امتحان کردن را دارد.

آماده شدن برای قرار ملاقات با پزشک

در صورت داشتن علائم یا نشانه هایی که نشان می دهد ممکن است عدم تحمل لاکتوز داشته باشید ، با پزشک خانواده خود شروع کنید. در اینجا برخی از اطلاعات به شما کمک می کند تا آماده شوید.

سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید

سوالات پزشک در مورد عدم تحمل لاکتوز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آیا علایم دیگری غیر از عدم تحمل لاکتوز برای علائم من وجود دارد؟

به چه آزمایشاتی نیاز دارم؟

گزینه های درمان من چه هستند؟

آیا باید خوردن همه محصولات لبنی را متوقف کنم؟

چگونه می توانم مطمئن باشم که در رژیم غذایی خود مقدار کافی کلسیم دریافت می کنم؟

آیا باید به متخصص تغذیه مراجعه کنم؟

من این شرایط دیگر سلامتی را دارم. چگونه می توانم این شرایط را با هم به بهترین نحو مدیریت کنم؟

آیا بروشور یا سایر مواد چاپی وجود دارد که بتوانم داشته باشم؟ چه وب سایت هایی را توصیه می کنید؟

درمان عدم تحمل لاکتوز در طب سنتی

طب سنتی مصرف انواع ترکیبات گیاهی و شیر برنج و شیر بادام و شیر نارگیل را توصیه میکند.

عدم تحمل لاکتوز و بوی بد دهان

این بیماری از دسته بیماریهایی است که سبب بوی بد در دهان میشود.

کلام آخر

وعده های غذایی روزانه خود را از جمله لبنیات ، از جمله شیر ، بستنی ، ماست و پنیر ، و زمان مصرف آنها و آنچه با آنها می خورید ، پیگیری کنید. همچنین به پزشک خود اطلاع دهید که کدام غذاهای لبنی ، در چه مقادیری ، علائم را به شما نشان می دهند. این اطلاعات می تواند به پزشک در تشخیص کمک کند.

اگر فکر می کنید ممکن است عدم تحمل لاکتوز داشته باشید ، محصولات لبنی را برای چند روز از رژیم غذایی خود حذف کنید تا ببینید آیا علائم شما برطرف می شود یا خیر. اگر علائم شما در روزهایی که لبنیات نداشتید بهتر شد ، به پزشک خود اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه