رژیم غذایی مناسب سرطان کبد

رژیم غذایی مناسب سرطان کبد

رژیم غذایی مناسب سرطان کبد ،هنگامی که به سرطان کبد مبتلا هستید ، داشتن یک رژیم غذایی متعادل باعث بهبودی می شود و از سلامت عمومی شما حمایت می کند.علائم سرطان کبد و عوارض جانبی برخی از روش های درمانی ممکن است بر توانایی شما در خوردن غذا تأثیر بگذارد. به عنوان مثال ، ممکن است دچار بی اشتهایی ، حالت تهوع ، استفراغ یا اسهال شوید.برای کمک به شما در رفع نیازهای تغذیه ای ، پزشک ممکن است تغییراتی در رژیم غذایی یا عادات غذایی شما ایجاد کند همچنین ممکن است شما را به یک متخصص تغذیه معرفی کنند.در این متن در مورد رژیم غذایی مناسب سرطان کبد صحبت می کنیم.

سرطان کبد

95٪یا بیشتر از کل موارد سرطان کبد و انواع بیماری های کبدی در سن 45 سالگی یا بیشتر بودند.

میانگین جمعیتی که از این سرطان رنج می برند بین سن 60 تا 65 سالگی است.

مردان بیش از زنان مستعد ابتلا به سرطان کبد هستند.

برخی از انواع اشعه یونیزان یا داروهای ضد بارداری خوراکی می توانند باعث سرطان کبد شوند.

میزان بقای سرطان کبد در هند طی 5 سال گذشته حدود 4٪است که کمتر از نیمی از میزان بقای سایر کشورهای در حال توسعه است.

سرطان کبد می تواند به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفلاتوکسین که توسط قارچی آلوده به برنج ، گندم و ذرت ایجاد می شود ، ایجاد شود.

سالانه بیش از 700000 نفر مبتلا به سرطان کبد در سراسر جهان تشخیص داده می شوند.

سرطان کبد سالانه بیش از 600000 مرگ در سراسر جهان را به خود اختصاص می دهد.

وعده غذایی مناسب برای سرطان کبد

دستورالعمل های تغذیه و رژیم غذایی سرطان کبد

رژیم غذایی مناسب سرطان کبد

در حال حاضر هیچرژیم غذایی وجود ندارد که برای افراد مبتلا به سرطان کبد توصیه شود.

برای کمک به حفظ وزن و قدرت خود در هنگام مبارزه با سرطان کبد ، این موارد و نبایدها را در رژیم غذایی در نظر بگیرید:

ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما احتمالاً شما را به خوردن طیف گسترده ای از غذاهای غنی از مواد مغذی مانند میوه ها ، سبزیجات ، غلات کامل مانند برنج ارگانیک و منابع پروتئین بدون چربی تشویق می کند.

دریافت کافی کالری و مواد مغذی مهم است. اگر به دلیل از دست دادن اشتها ، حالت تهوع یا علائم دیگر ، خوردن غذا برای شما سخت است ، خوردن میان وعده ها و وعده های غذایی کمتر به صورت مکرر برای شما مفید خواهد بود. نوشیدن نوشیدنی های پروتئین دار و پر کالری مانند میلک شیک یا مکمل های غذایی مایع نیز ممکن است کمک کند.

هیدراته بودن نیز مهم است ، به خصوص اگر استفراغ ، اسهال یایبوست را تجربه کرده باشید.

غذاهایی را انتخاب کنید که به آماده سازی کمی نیاز دارند تا مجبور نشوید انرژی خود را برای آماده سازی آنها صرف کنید. ممکن است شامل غذاهایی مانند پودینگ ، کره بادام زمینی ، ماهی تن ، میله های غلات ، مخلوط دنباله دار ، پنیر و کراکر ، تخم مرغ ، سویا گوشت و وعده های غذایی منجمد باشد.

کمک بخواهید بگذارید خانواده و دوستانتان در خرید مواد غذایی و تهیه وعده های غذایی به شما کمک کنند.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند راهنمایی های غذایی ویژه تری را ارائه دهد. آنها می توانند به ایجادیک برنامه غذایی سالم بر اساس نیازهای شما کمک کنند.

رژیم کتوژنیک

کربوهیدرات ها منبع اصلی سوخت بدن شما هستند. رژیم کتوژنیک (کتو) دارای کربوهیدرات بسیار کم و چربی زیادی است. در رژیم کتو ، حدود 5 تا 10 درصد کالری روزانه شما از کربوهیدرات ، 80 درصد از چربی و 10 تا 15 درصد باقیمانده از پروتئین تأمین می شود.

کاهش شدید کربوهیدرات ها بدن را در حالت کتوز قرار می دهد ، جایی که در سوزاندن چربی برای انرژی بسیار کارآمد می شود. کبد شما همچنین شروع به تولید کتون و اسیدهای چرب برای تأمین انرژی می کند. این سلولهای سالم را پشتیبانی می کند اما سلولهای سرطانی را پشتیبانی نمی کند.

تحقیقات سال 2020 نشان داد که پیروی از رژیم کتو می تواند به رشد سلولهای سرطانی کمک کند. محققان خاطرنشان می كنند كه برخی شواهد نشان می دهد كه رژیم كتو همچنین می تواند سلولهای سرطانی را نسبت به شیمی درمانی ، پرتودرمانی یا برخی از روشهای درمانی هدفمند حساس كند.

محققان همچنین خاطر نشان كردند كه سایر مطالعات نشان داده اند كه رژیم كتو تاثیری در رشد تومور ندارد و حتی ممكن است رشد تومور را در انواع خاصی از سرطان ها افزایش دهد. انواع مختلف تومورها ممکن است به روش های مختلف به رژیم غذایی پاسخ دهند.

تحقیقات بیشتری در مورد مزایا و خطرات احتمالی پیروی از رژیم کتو در هنگام ابتلا به سرطان کبد لازم است.

میوه ها و سبزیجات مناسب سرطان کبد

غذاهای مناسب برای مبتلایان به سرطان کبد

برای حمایت از عملکرد کبد ، داشتن یک رژیم متعادل با مقدار زیادی غذای غنی از فیبر مهم است. برای سلامتی مطلوب ، ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی ممکن است شما را به خوردن طیف گسترده ای از موارد زیر ترغیب کند:

میوه ها و سبزیجات

غلات کامل ، مانند نان گندم کامل ، برنج قهوه ای ، کینوا و جو دوسر

منابع پروتئین بدون چربی ، مانند مرغ بدون پوست ، ماهی ، توفو و لوبیا

محصولات لبنی کم چرب ، مانند شیر بدون چربی ،توفو

انواع پنیر(پنیر تبریز) و ماست

آجیل و دانه ها

در برخی موارد ، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما را تشویق می کند که کالرییا پروتئین دریافتی خود را افزایش دهید. این ممکن است به بهبودی و عملکرد کبد کمک کند.

همچنین ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما ممکن است شما را به مصرف برخی مکمل های غذایی تشویق کند. به عنوان مثال ، تحقیقات سال 2015 نشان می دهد که مکمل های آمینو اسید شاخه ایممکن است به بهبود عملکرد کبد در افراد مبتلا به سرطان کمک کند.

غذاهای مضر برای مبتلایان به سرطان کبد

برای سلامت کلی و عملکرد کبد ، ارائه دهنده شما ممکن است شما را تشویق کند که غذاهایی را که سرشار از آن هستند محدود کنید:

چربی های اشباع یا ترانس ، مانند گوشت های قرمز ، شیر کامل چربی و شیرینی ها

قندهای اضافه شده مانند نوشیدنی های شیرین ، کیک ، کلوچه و آب نبات

نمک ، مانند سوپ های کنسرو شده غنی از سدیم ، گوشت های درمان شده و چیپس سیب زمینی

خوردن برخی غذاهای پرکالری نیز می تواند به شما در تأمین انرژی مورد نیاز بدن کمک کند. این ممکن است بسیار مهم باشد اگر به دلیل از دست دادن اشتها یا علائم دیگر ، خوردن غذا برای شما سخت شده است. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند به شما کمک کند یاد بگیریدچگونه تعادل بین نیازهای غذایی خود را حفظ کنید.

ارائه دهنده خدمات شما احتمالاً شما را تشویق می کند که از الکل که کبد سخت است اجتناب کنید. اگر فکر می کنید ممکن است دچار اختلال در مصرف الکل باشید ، از ارائه دهنده خود در مورد گزینه های درمان کنید.

پرهیز از خوردن ماهی یا صدف نیمه پخته ، مانند صدف های خام یا سوشی ، بسیار مهم است. غذاهای دریایی خام و نپخته ممکن است حاوی باکتری هایی باشد که می تواند باعث بیماری جدی در افراد مبتلا به بیماری کبد شود.

همچنین از غذاهای کاملاً فرآوری شده مانند بیکن ، هات داگ و بولونیا دوری کنید. زویکی می گوید ، حتی ماکارونی فرآوری می شود ، بنابراین ممکن است بخواهید از آن نیز اجتناب کنید.

برخی از افراد مبتلا به سرطان کبد انواع دیگری از بیماری کبد را نیز دارند که ممکن است به رژیم غذایی اضافی نیاز داشته باشد. اگر به بیماری مجاری صفراوی مبتلا هستید ، ارائه دهنده شما ممکن است شما را به استفاده از مواد جایگزین چربی ترغیب کند. اگر هموکروماتوز یاهپاتیتC دارید ، ممکن است به شما توصیه کنند غذاهای غنی از آهن مانند غلات غنی شده با آهن را محدود کنید.

رژیم غذایی بعد از جراحی سرطان کبد

کبد

بسته به شرایط و سلامت کلی شما ، برنامه درمانی پیشنهادی شما برای سرطان کبد ممکن است شامل جراحی باشد.

بعد از جراحی ، بدن شما باید کالری و مواد مغذی کافی برای حمایت از بهبودی شما دریافت کند. سوnut تغذیه ممکن است خطر ابتلا به عوارض جراحی را افزایش دهد.

ارائه دهنده خدمات شما به احتمال زیاد شما را تشویق می کند که اندکی پس از انجام جراحی دوباره شروع به خوردن غذا کنید. اگر معده شما ناراحت است ، ممکن است بخواهید غذاهای نرم مانند برنج ساده ، نان تست و مرغ بدون فصلی بخورید.

یبوست پس از جراحی شایع است. استفاده از مکمل فیبر برای شما مفید خواهد بود. ممکن است ارائه دهنده شما ملین ملایمی را نیز توصیه کند.

اگر قبل یا بعد از جراحی خوردن غذا به اندازه کافی سخت هستید ، ممکن است ارائه دهنده خدمات بهداشتی مکمل های خوراکی برای شما تجویز کند. آنها همچنین ممکن است شما را به مصرف نوشیدنی های غنی شده از مواد غذایی ، پودینگ ها ، یا پودرهایی که می توانند با مایعات مخلوط شوند ، ترغیب کنند.

برخی از افراد باید قبل یا بعد از جراحی لوله تغذیه ای را در معده خود فرو کنند. این به عنوان تغذیه روده ای شناخته می شود.

دریافت کالری کافی ، پروتئین و سایر مواد مغذی برای ارتقا بهبودی و سلامت کلی در هنگام ابتلا به سرطان کبد ضروری است. سو تغذیه ممکن است خطر ابتلا به عوارض را افزایش دهد ، احتمال زنده ماندن را کاهش دهد و کیفیت زندگی را کاهش دهد.

از ارائه دهنده خود بپرسید که برای محافظت از کبد و تأمین نیازهای غذایی بدن شما چه غذاهایی را باید بخورید ، محدود یا اجتناب کنید. اگر به سختی می توانید غذا بخوریدیا فکر می کنید در معرض سو mal تغذیه قرار دارید ، به ارائه دهنده خود اطلاع دهید.

در برخی موارد ، ارائه دهنده خدمات شما ممکن است شما را به یک متخصص تغذیه ثبت شده ارجاع دهد که می تواند برای اطمینان از دریافت مواد مغذی کافی راهکارهایی تدوین کند.

وعده های غذایی ارگانیک

مواد و محصولات ارگانیک بخورید ، از آنجا که کبد مسئول سم زدایی است ، یک بیمار مبتلا به سرطان کبد باید از غذاهای فرآوری شده و غذاهایی که مواد شیمیایی زیادی دارند اجتناب کند. غذاهای طبیعی و ارگانیک را انتخاب کند زیرانمی خواهید بدن برای پردازش سموم تلاش کند. بنابراین ، کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده یا غذاهایی که مواد شیمیایی دارند ضروری است. در چنین شرایطی غذای طبیعی و ارگانیک بسیار ترجیح داده می شود.

مکمل های تغذیه ای و مکمل های غذایی مایع راهی عالی برای اطمینان از توانایی تأمین کالری مورد نیاز شما هستند.

زنجبیل

درمان این بیماری اغلب به حالت تهوع منجر می شود و زنجبیل بهترین راه حل برای تسکین آن است. غذاهای نرم مانند کراکر ، نان تست و موز می توانند به حالت تهوع کمک کنند.

از زنجبیل استفاده کنید. کسانی که تحت درمان سرطان کبد هستند اغلب حالت تهوع دارند. زویکی می گوید: “هنگامی که افراد حالت تهوع زیادی دارند ، زنجبیل بهترین چیز است.” “شما می توانید زنجبیل را در فروشگاه مواد غذایی خریداری کنید ، آن را برش دهید و بجوشانید و چای خود را درست کنید.” غذاهای نرم مانند سس سیب ، کراکر ، نان تست و موز نیز می توانند به حالت تهوع کمک کنند.

وعده های غذایی کم مصرف کنید

بهتر است به جای سه وعده غذایی بزرگ ، در روز شش یا بیشتر وعده های غذایی کوچک داشته باشید. وعده های غذایی کم به کاهش فشار روی کبد کمک می کنند.

برنامه ریزی کنید که به جای سه وعده غذایی بزرگ ، شش تا هشت وعده غذایی کوچکتر در روز مصرف کنید. آنها را در فواصل دو تا سه ساعت بخورید. مصرف وعده های غذایی کمتر و مكرر در روز.

از چربی خود داری کنید

کاهش مصرف غذاهای چرب مانند گوشت قرمز ، مواد سرخ شده و روغنی برای بیماران توصیه می شود.استفاده از روغن های ارگانیک و فرا بکر مانند روغن زیتون و روغن آفتابگردان مناسب است.

از گوشت های چرب مانند گوشت گاو ، گوشت بره و گوشت خوک خود داری کنید. ماهی ، لوبیا ،انواع غلات، دانه کینوا (مقاله مرتبط : کینوا چیست)یا مرغ را انتخاب کنید. و مراقب نحوه تهیه این غذاها باشید. جای مرغ سوخاری یا سرخ کردن ، جوجه کشی ، سکنجبین یا پخت بسیار سالم تر است.

کلام آخر

سرطان کبد طاقت فرسا است و درمان های آن می تواند غذا خوردن را بسیار جذاب کند. با این حال ، برای حفظ رژیم غذایی سالم و وزن برای قدرت بسیار مهم است. هنگامی که به دلیل سرطان کبد یا درمان های آن خسته و خسته شده اید ، داشتن یک رژیم غذایی مغذی مهم است زیرا به احساس بهتر کمک می کند. اگر به سرطان کبد مبتلا هستید ، خوردن غذا آخرین کاری است که می خواهید انجام دهید. خود بیماری و درمان های آن می تواند باعث جذابیت غذا نشود. با این حال ، برای حفظ وزن و قدرت خود برای مبارزه با سرطان باید غذا بخورید.

هنگامی که به دلیل سرطان کبد و درمان های خود خسته هستید ، ممکن است خوردن و حفظ وزن دشوار باشد. اما یک رژیم غذایی مغذی مهم است و می تواند به شما در قدرت گرفتن و احساس بهتر کمک کند. بهتر است نیازهای غذایی خود را با یک متخصص تغذیه در میان بگذارید.

با مراجعه به وبسایت فروشگاه هایپرارگانو میتوانید از محصولات ارگانیک و سالم دیدن کرده و خریداری کنید و با مصرفش سبب بهبود کیفیت زندگی خود و اطرافیانتان شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه