آیا دیابت باعث ایجاد بیماری سلیاک می شود؟

ارتباط بین دیابت و بیماری سلیاک

آیا دیابت باعث ایجاد بیماری سلیاک می شود ؟شیوع بیماری سلیاک در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 تقریبا 6 درصد است. اکثر بیماران با هر دو بیماری مبتلا به بیماری سلیاک بدون علامت هستند ، یا علائمی وجود دارد که ممکن است با علائم دیابت اشتباه گرفته شود. به همین دلیل ، غربالگری بیماری سلیاک پس از تشخیص دیابت نوع 1 و همچنین مشاوره برای علائم و نشانه های دیابت نوع 1 پس از تشخیص بیماری سلیاک توصیه می شود. در این مقاله در مورد ارتباط بین دیابت و بیماری سلیاک صحبت می کنیم.

انواع دیابت و علت ایجاد آن

دیابت نوع 1

در موارد دیابت نوع 1 ، سیستم ایمنی به سلول های تخصصی لوزالمعده که انسولین تولید می کنند حمله کرده و آنها را از بین می برد. هنگامی که بدن دیگر نمی تواند انسولین کافی (پروتئینی که غلظت گلوکز خون را تنظیم می کند) تولید کند ، سطح بالای گلوکز مزمن بالا در خون (افزایش قند خون) باعث آسیب عروق و عصب می شود. انواع دیابت می تواند منجر به عوارض جدی مانند: سکته مغزی ، بیماری قلبی ، بیماری کلیوی و قطع عضو شود.

علل ایجاد دیابت نوع اول

دیابت

علت دقیق شروع واکنش خود ایمنی در دیابت نوع 1 هنوز مشخص نیست. عوامل ژنتیکی و محیطی وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد ، و همچنین برخی از داروها که منجر به تخریب خاص سلول های بتا می شود. این بیماری معمولاً در کودکان یا بزرگسالان جوان تشخیص داده می شود ، به همین دلیل زمانی دیابت نوجوان نامیده می شد.

تشخیص دیابت نوع اول

آزمایش دیابت بسیار ساده تر ازسلیاک است. آزمایش خون که معمولاً پس از یک دوره ناشتایی انجام می شود ، میزان گلوکز خون را اندازه گیری می کند. اگر بیش از یک آستانه مشخص باشد ، فرد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت است.اگر برای د یابت خود رژیم دارید. لیست غذاهای دیابتی را باید رعایت کنید.

علائم دیابت نوع اول

تشخیص و بررسی انواع دیابت بسیار مهم است. علائم دیابت عبارتند از: تکرر ادرار ، تشنگی ، گرسنگی ، کاهش وزن ، خشکی دهان و خستگی.

اگر آنتی بادی های خودی (آنتی بادی هایی که به بدن حمله می کنند) به موقع گرفتار شوند ، می توان قبل از اینکه بیمار واقعاً به دیابت یا پیش دیابت مبتلا شود ، آزمایش شود.

درمان دیابت و درمان قند خون بالا معمولاً شامل تغییر رژیم غذایی و تزریق انسولین است. بیماران باید قند خون خود را همیشه کنترل و کنترل کنند تا از هیپرگلیسمی و همچنین هیپوگلیسمی (قند خون پایین) جلوگیری شود.

دیابت نوع 2

بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 هنوز سلول های تولید کننده انسولین در لوزالمعده دارند ، اما انسولین کافی تولید نمی کنند یا سلول های دیگر آنها به انسولین پاسخ نمی دهند. به این عدم پاسخگویی مقاومت انسولین می گویند.

این مقاومت به انسولین باعث افزایش غلظت گلوکز خون مشابه دیابت نوع 1 می شود و علائم و عوارض مشابهی را ایجاد می کند. علل دیابت نوع 2 نسبت به نوع 1 کمتر مشخص شده است.

عوامل خطر در ایجاد دیابت نوع دوم

موارد خاصی وجود دارد که می تواند فرد را در معرض خطر بیشتری قرار دهد:

  • اضافه وزن و عدم تحرک
  • داشتن اعضای خانواده مبتلا به دیابت نوع 2
  • قومیت خاصی مانند آفریقایی-آمریکایی ، آسیایی-آمریکایی
  • سن بالای 45 سال
  • دیابت حاملگی(مقاله مرتبط : علائم اولیه بارداری)
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک

دیابت و بیماری سلیاک

بیماری سلیاک و دیابت

شیوع بیماری سلیاک در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 تقریباً 6 و در جمعیت عمومی حدود 1 است. با توجه به شیوع چشمگیرتر بیماری سلیاک در بیماران دیابتی ، بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که پس از تشخیص دیابت نوع 1 ، غربالگری بیماری سلیاک و همچنین بیماران مبتلا به سلیاک از نظر دیابت نوع 1 مورد بررسی قرار گیرند.

ارتباط مستقیمی بین دیابت نوع 2 و بیماری سلیاک وجود ندارد.

یک مطالعه اخیر در سال 2013 ، که توسط دکتر پیتر گرین ، عضو هیئت مشاوره پزشکی بنیاد بیماری سلیاک انجام شد ، نشان داد که هیچ روش استانداردی برای غربالگری بیماران دیابتی نوع 1 برای بیماری سلیاک وجود ندارد.

هیچ ارتباط مستقیمی بین دیابت نوع 2 و بیماری سلیاک وجود ندارد. دیابت نوع 2 دارای اجزای ژنتیکی است ، اما با ژن های بیماری سلیاک مانند دیابت نوع 1 ارتباطی ندارد. اضافه وزن بیماران مبتلا به بیماری سلیاک شایع است ، در یک مطالعه 40 درصد از بیماران مبتلا به بیماری سلیاک اضافه وزن دارند ، که آنها را در معرض خطر بیشتری برای دیابت نوع 2 قرار می دهد. این به دلیل رژیم فاقد گلوتن است که فیبر کمی دارد. بسیاری از محصولات بدون گلوتن دارای شاخص گلیسمی بالا با افزایش چربی و پروتئین کمتر در مقایسه با غذاهای حاوی گلوتن هستند.

مدیریت بیماری سلیاک و دیابت

رژیم غذایی بدون گلوتن ممکن است کنترل قند خون را برای بیماران دیابتی بهبود بخشد ، اگرچه این هنوز بحث برانگیز است ، زیرا برخی از مطالعات این ایده را تأیید می کنند و برخی دیگر نشان می دهند که هیچ تفاوتی در کنترل قند خون بین بیماران دیابتی عادی و بیماران دیابتی مبتلا به بیماری سلیاک بدون گلوتن وجود ندارد.

بیماری سلیاک درمان نشده ، که منجر به آسیب روده کوچک می شود ، می تواند خطر هیپوگلیسمی را افزایش دهد ، زیرا روده کوچک دیگر قادر به جذب مواد مغذی مانند قندها نیست و تشخیص را حتی ضروری می کند.

بیماری سلیاک و دیابت نوع 1

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به دلیل ارتباط شناخته شده بین این دو بیماری ، فقط از طریق غربالگری معمول متوجه بیماری سلیاک می شوند. اکثر آنها فاقد علائم بیماری سلیاک هستند و تشخیص گاهی اوقات بعنوان تصور بعد از دیابت در نظر گرفته می شود.

در صورت تأیید تشخیص بیماری سلیاک با حساسیت به گلوتن ، افراد علائم دارند. رعایت رژیم غذایی دقیق بدون گلوتن برای جلوگیری از خطرات مشابه برای بیماری سلیاک درمان نشده ضروری است. هرچه زودتر رژیم فاقد گلوتن آغاز شود ، احتمال اینکه فرد دچار اختلالات خود ایمنی اضافی شود ، کمتر است.

ارزیابی تأثیر رژیم بدون گلوتن در افراد بدون علائم واضح بسیار دشوار است.

در این موارد پیگیری با پزشک برای نظارت بر سطح آنتی بادی خون برای بیماری سلیاک ضروری است.

افزایش یا کاهش وزن ، خستگی ، نوروپاتی و مشکلات گوارشی همه می توانند به بیماری سلیاک یا دیابت مربوط باشند.

توصیه های تغذیه ای برای بیماران سلیاک دیابتی

رژیم غذایی بدون گلوتن

بسیاری از جایگزین های آرد بدون گلوتن از نظر کربوهیدرات بسیار بیشتر از انواع حاوی گلوتن هستند. محصولات بدون گلوتن ، لبنیات بدون گلوتن ممکن است بسیار تصفیه شده و حاوی قند یا نشاسته اضافی باشند.

انسولین اضافی ممکن است برای مقابله با این عوارض هنگام لذت بردن از چنین محصولاتی ضروری باشد.

برخی از جایگزین های بدون گلوتن با جایگزین های بسیار کم کربوهیدرات ساخته می شوند و بنابراین شمارش کربوهیدراتهای استاندارد مناسب نیست. انسولین ممکن است باعث کاهش خطرناک سطح گلوکز خون شود. در عوض ، برچسب مواد تشکیل دهنده را در صورت امکان برای شمارش کربوهیدرات بخوانید ، یا سبزیجات با کربوهیدرات بسیار کم در نظر بگیرید.

برای کنترل قند خون در مواردی که پیدا کردن غذاهای بدون گلوتن و محصولات بدون قند دشوار است ، همیشه کربوهیدراتهای بدون گلوتن را در دست داشته باشید.

برای افراد معمولی مبتلا به بیماری سلیاک ، سالاد ممکن است یک گزینه مناسب در رستورانی باشد که منوی فاقد گلوتن ندارد. با این حال ، برای افراد مبتلا به دیابت و بیماری سلیاک ، سالادی که فقط از سبزیجات ، گوشت ، پنیر گیاهی و سس تشکیل شده باشد ، کربوهیدرات بسیار کمی دارد تا توصیه های استاندارد غذایی برای کربوهیدرات ها را برآورده کند.

توصیه های کلی رژیم غذایی را برای سلامتی در مورد رژیم بدون گلوتن دنبال کنید تا کیفیت تغذیه کربوهیدرات ها را به حداکثر برسانید. غلات سبوس دارمانند جو دوسر و کربوهیدراتهای پیچیده و تصفیه نشده ، حداکثر مزایای سلامتی را به همراه دارند و به شما در حفظ قند خون کمک می کنند.

4 دلیل که معمولاً بیماری سلیاک و دیابت رایج است

ارتباط بین بیماری سلیاک و دیابت نوع 1 اولین بار در اوایل دهه 1960 توسط محققان و پزشکان مشاهده شد. از آن زمان ، مجموعه ای از گزارشات پزشکی وجود دارد که به نظر می رسد ارتباط ژنتیکی بین این دو بیماری وجود دارد. در چند سال گذشته ، آشکار شده است که بروز سلیاک در بیماران دیابتی بسیار قابل توجه است. به طور خاص ، ادبیات پزشکی اخیر نشان داده است که شیوع این بیماری در بیماران دیابتی نوع 1 بسته به معیارهای تشخیصی بین 10 تا 20 درصد کاهش می یابد.

از هر 100 نفری که مبتلا به دیابت نوع 1 هستند ، حداقل ده نفر نیز سلیاک هستند. این یک همبستگی بسیار بالا است ، با توجه به اینکه 1 درصد شیوع بیماری سلیاک در کل جمعیت ایالات متحده است. در غیر این صورت ، این بدان معناست که میزان بیماری سلیاک در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 در مقایسه با جمعیت عمومی 5 تا 7 برابر بیشتر است. چندین متخصص و محقق سلیاک در حال تلاش برای کشف علت این امر هستند.

ارتباط بین بیماری سلیاک و دیابت نوع 1 با ادامه تحقیقات آشکارتر می شود ، آنچه در حال حاضر شناخته شده است:

1. هر دو شرایط خود ایمنی هستند

اینها اختلالاتی هستند که در آنها سیستم ایمنی بدن به اشتباه به اندام ها ، بافت یا سلول های سالم خود حمله می کند. تفاوت در قسمتی از بدن است که مورد حمله قرار می گیرد. در سلیاک ، بدن واکنش ایمنی به گلوتن را آغاز می کند و به روده کوچک حمله می کند. در دیابت نوع 1 ، بدن حمله خود ایمنی را بر روی پانکراس آغاز می کند و انسولین سالم تولید کننده سلول های بتا را از بین می برد. از آنجا که دیابت نوع 1 و بیماری سلیاک هر دو اختلالات خود ایمنی هستند ، علائم مشترکی از جمله خستگی ، کاهش وزن ، تهوع و سردرد دارند.

2. سلیاک و ​​دیابت نوجوانان شامل عدم تحمل غذاهایی هستند که نیاز به رژیم های غذایی خاص دارند

بیماران مبتلا به بیماری سلیاک باید از رژیم غذایی سخت و مادام العمر بدون گلوتن استفاده کنند. بیماران دیابتی نوع 1 باید رژیم غذایی با قند کم یا بدون قند را رعایت کنند.

3. دیابت نوع 1 و بیماری سلیاک ارتباط ژنتیکی دارند

دانشمندان ثابت کرده اند که این دو بیماری حداقل دارای 7 ژن مشترک هستند. موارد بیشتری از طریق تحقیقات کشف می شود.

4- هیچ ارتباط مستندی بین بیماری سلیاک و دیابت نوع 2 وجود ندارد

اگرچه دیابت نوع 2 دارای عوامل خطر ژنتیکی است ، اما ژن های مرتبط با بیماری سلیاک را به اشتراک نمی گذارد.

مسائل مربوط به اضافه وزن عاملی برای هر دو بیماری است. در تحقیقی که در سال 2006 در مجله American of Gastroenterology منتشر شد ، به ترتیب 39 و 13 درصد از بیماران سلیاکی دارای اضافه وزن و چاقی بودند.

اضافه وزن یا چاقی ، بیمار را بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار می دهد. رژیم غذایی بدون گلوتن به طور معمول دارای سطوح پایین فیبر است که ممکن است افزایش وزن را توضیح دهد. علاوه بر این ، بیشتر اقلام پخته یا فرآوری شده بدون گلوتن کالری و چربی بالاتری نسبت به غذاهای حاوی گلوتن دارند.

غربالگری و مدیریت بیماری سلیاک و دیابت نوع 1

به گفته مرکز دیابت دانشگاه شیکاگو ، اغلب بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 قبل از تشخیص ابتلا به آنتروپاتی حساس به گلوتن تشخیص داده می شوند. با توجه به اینکه اکثر مردم و پزشکان با علائم دیابت آشنا هستند ، درک دلیل این امر دشوار نیست. با توجه به ارتباط ژنتیکی بین این دو بیماری ، بسیاری از متخصصان توصیه می کنند که به محض تشخیص دیابت نوجوانان ، غربالگری بیماری سلیاک انجام شود. در برخی موارد ، ممکن است به شما توصیه شود که در صورت تشخیص بیماری سلیاک ، دیابت نوع 1 یا هر دو ، آزمایش بیماری خود ایمنی تیروئید را انجام دهید.

اکثر بیماران دیابتی مبتلا به بیماری سلیاک گزارش می کنند که هیچ علامتی از بیماری اخیر ندارند. در هر صورت ، اگر شما مبتلا به سلیاک مبتلا به دیابت نوع 1 هستید ، بسیار مهم است که از رژیم غذایی دقیق بدون گلوتن استفاده کنید.

هرچه زودتر از شیوه زندگی بدون گلوتن استفاده از مواد غذایی و تنقلات بدون گلوتن پیروی کنید ، احتمال ابتلا به علائم ناخوشایند و ایجاد سایر اختلالات خود ایمنی مانند کولیت زخم ، بیماری خود ایمنی تیروئید و پسوریازیس کمتر می شود.

اگرچه هنوز مورد بحث است ، رژیم غذایی بدون گلوتن ممکن است به بهبود تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. از طرف دیگر ، آسیب وسیع به روده کوچک به دلیل بیماری سلیاک درمان نشده ، می تواند خطر کاهش قند خون مزمن (هیپوگلیسمی) را افزایش دهد ، زیرا روده کوچک دیگر نمی تواند گلوکز را از غذا به درستی جذب کند.

آیا رژیم غذایی بدون گلوتن بر دیابت تأثیر می گذارد؟

اگر دیابت دارید و بیماری سلیاک تشخیص داده شده است ، ممکن است بعد از شروع رژیم بدون گلوتن ، سطح گلوکز خون (قند) شما تغییر کند. این می تواند به این دلیل اتفاق بیفتد که حذف گلوتن از رژیم غذایی باعث می شود پوشش روده شما بهبود یابد ، بنابراین جذب مواد مغذی ، از جمله کربوهیدرات ، بهبود می یابد.استفاده از محصولات ارگانیک برای جلوگیری از دیابت توصیه می شود.

ممکن است لازم باشد سطح قند خون خود را از نزدیک زیر نظر داشته باشید و مهم است که با تیم مراقبت های بهداشتی دیابت خود ارتباط برقرار کنید زیرا ممکن است نیاز داروهای دیابت شما تغییر کند. فروشگاه هایپرارگانو بهترین موادغذایی فاقد گلوتن را برای مصرف بیماران سلیاکی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه