درمان سرطان کبد

درمان سرطان کبد

درمان سرطان کبد ،(Liver Cancer)در جامعه کنونی بعلت سبک غلط زندگی یکسری بیماریها در دنیا بسیار گسترش داشته است. انواع سرطانها بخصوص سرطان کبد از بیشترین نوع سرطان در دنیای کنونی است. در این مقاله در مورد انواع سرطان کبد و نحوه تشخیص و درمان آن صحبت می کنیم.

سرطان کبد چیست؟

کبد بزرگترین اندام غده ای بدن است و عملکردهای حیاتی مختلفی را انجام می دهد تا بدن را از سموم و مواد مضر در امان نگه دارد.

کبد در سمت بالایی سمت راست شکم ، در زیر دنده ها قرار دارد. مسئول تولید صفرا است که به شما کمک می کند چربی ها ، ویتامین ها و سایر مواد مغذی را هضم کنید.

این اندام حیاتی همچنین مواد مغذی مانند گلوکز را ذخیره می کند تا در مواقعی که غذا نمی خورید تغذیه شود و باعث تجزیه داروها می شود.

سرطان کبد سبب شده سلول های کبدی از بین رفته و عملکرد طبیعی کبد مختل شود.

سرطان کبد به طور کلی در درجه اول یا دوم طبقه بندی می شود. سرطان درجه اول کبد از سلول های کبد آغاز می شود. سرطان ثانویه کبد هنگامی گسترش می یابد که سلولهای سرطانی ارگان دیگری مثل پستان یا پانکراس به کبد منتقل شود.

برخلاف سایر سلولهای بدن ، سلولهای سرطانی می توانند از محل اولیه یا محل شروع سرطان جدا شوند(متاستاز).

نمونه از کبد سرطانی

انواع مختلف سرطان کبد

سرطان کبد از سلولهای مختلف کبد تشکیل می شود. سرطان کبد می تواند به صورت یک توده بزرگ در کبد یا می تواند همزمان در بسیاری از نقاط کبد شروع شود.

افرادی که آسیب شدید کبدی دارند ، به احتمال زیاد چندین مکان رشد سرطان دارند. انواع اصلی سرطان اولیه کبد شامل موارد زیر است:

کارسینوم سلولهای کبد

سرطان هپاتوسلولار که به هپاتوم معروف است ، شایع ترین نوع سرطان کبد است که 75 درصد از کل سرطان های کبد را تشکیل می دهد.

این وضعیت در سلولهای کبدی ایجاد می شود. می تواند از کبد به لوزالمعده ، روده و معده گسترده شود.

کارسینوم در افرادی که آسیب شدید کبدی به دلیل سو مصرف الکل دارند ، بیشتر رخ می دهد.

کلانژیوکارسینوما

کلانژیوکارسینوما ، بیشتر به عنوان سرطان مجاری صفراوی شناخته می شود ، در مجاری صفراوی کوچک و لوله مانند در کبد ایجاد می شود. این مجاری صفرا را به کیسه صفرا می رسانند تا به هضم غذا کمک کنند.

وقتی سرطان از مجاری داخل کبد شروع شود ، آن را سرطان مجرای صفراوی داخل کبدی میگویند. اما وقتی سرطان از قسمت مجاری خارج کبد شروع می شود ، آن را سرطان مجاری صفراوی خارج کبدی میگویند.

سرطان مجرای صفراوی10 تا 20 درصد از کل سرطان کبد را تشکیل می دهد.

آنژیوسارکوم کبدی

آنژیوسارکوم کبد، سرطان کبد است و از رگهای خونی کبد شروع می شود. این نوع سرطان بسیار سریع پیشرفت می کند ، بنابراین به طور معمول در مرحله پیشرفته تری تشخیص داده می شود.

هپاتوبلاستوما

هپاتوبلاستوما یک نوع نادر سرطان کبد است. در کودکان ، به ویژه در کودکان زیر 3 سال دیده می شود.

با جراحی و شیمی درمانی ، افراد مبتلا به این نوع سرطان درمان می شوند. اگر هپاتوبلاستوما در مراحل اولیه تشخیص داده شود ، زنده ماندن 90 درصد است.

علائم سرطان کبد

بسیاری از افراد در مراحل اولیه سرطان کبد اولیه علائمی را تجربه نمی کنند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند ، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ناراحتی ، درد و حساسیت شکمی
  • زردی پوست و سفیدی چشم که به آن زردی گفته می شود
  • مدفوع سفید و گچی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • کبودی یا خونریزی به راحتی
  • ضعف
  • خستگی

برای سلامت روان خود بایک متخصص صحبت کنید و از درمانگران مجاز برای بهداشت عاطفی یا روانی کمک بگیرید.

افراد در معرض خطر سرطان کبد

پزشکان مطمئن نیستند که چرا برخی از افراد به سرطان کبد مبتلا می شوند عوامل خاصی شناخته شده اند که خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهند:

سرطان کبد در بالای 50 سال دیده می شود.

عفونت طولانی مدت هپاتیت BیاC می تواند به کبد شما آسیب جدی برساند و از طریق تماس با مایعات بدن فرد آلوده مانند خون یا مایع منی از شخصی به فرد دیگر منتقل می شود. در هنگام زایمان از مادر به کودک منتقل شود. با استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی می توانید خطر ابتلا به هپاتیتB و C را کاهش دهید. همچنین واکسنی وجود دارد که می تواند شما را در برابر هپاتیتB محافظت کند.

دو یا چند نوشیدنی الکلی هر روز طولانی مدت ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد.

سیروز نوعی آسیب کبدی در بیماری کبد است. کبد زخمی نمی تواند به درستی کار کند و در نهایت منجر به عوارضی مثل سرطان کبد شود. سومصرف طولانی مدت الکل و هپاتیتC شایعترین دلایل سیروز در ایالات متحده است. اکثر آمریکایی های مبتلا به سرطان کبد قبل از ابتلا به سرطان کبد دچار سیروز می شوند.

قرار گرفتن در معرض آفلاتوکسین: آفلاتوکسین ماده سمی است که توسط نوعی کپک تولید می شود و می تواند روی بادام زمینی ، غلات و ذرت رشد کند. در ایالات متحده ، قوانین مربوط به دست زدن به غذا ، تماس گسترده با آفلاتوکسین را محدود می کند.

دیابت و چاقی نیز از عوامل خطر هستند. افراد مبتلا به دیابت دارای اضافه وزن یا چاقی هستند ، که می تواند باعث مشکلات کبدی شود و خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد.

تشخیص سرطان کبد

تشخیص سرطان کبد

سرطان کبد توسط مراحل زیر قابل تشخیص و بررسی است:

معاینه فیزیکی

تشخیص سرطان با معاینه فیزیکی آغاز می شود. اگر سابقه سومصرف طولانی مدت الکل یا عفونت مزمن هپاتیتBیاC دارید ، به پزشک خود بگویید.

آزمایشات تشخیص سرطان کبد شامل موارد زیر است:

آزمایشات عملکرد کبد با اندازه گیری سطح پروتئین ها ، آنزیم های کبد و بیلی روبین در خون ، به پزشک کمک می کند تا سلامت کبد شما را تعیین کند.

آلفا فتوپروتئین در خون

وجود آلفا فتوپروتئین در خون می تواند نشانه ای از سرطان کبد باشد. این پروتئین فقط در کبد و کیسه زرده نوزادان قبل از تولد تولید می شود. تولیدAFP پس از تولد متوقف می شود.

سی تی یا ام آر آی

سی تی یا ام آر آی تصاویر مفصلی از کبد در اختیار پزشک قرار میدهد. به پزشک امکان میدهند تا رشد تومور را مشخص کند و بررسی کند که آیا به سایر اندام ها گسترش یافته است یا خیر.

نمونه برداری از کبد

آزمایش تشخیصی دیگر، بیوپسی کبد است. نمونه برداری از کبد شامل برداشتن تکه کوچکی از بافت کبد است. با استفاده از بیهوشی انجام می شود تا از احساس درد جلوگیریشود.

در بیشتر موارد ، نمونه برداری از سوزن انجام می شود. در این روش ، پزشک یک سوزن نازک را به کبد وارد می کند تا نمونه برداری از بافت کند. سپس نمونه در زیر میکروسکوپ از نظر علائم سرطان بررسی می شود.

نمونه برداری از کبد با استفاده از لاپاراسکوپ انجام می شود ، این یک لوله نازک، انعطاف پذیرو دارای یک دوربین است. این دوربین کبد را مشاهده کرده و پزشک از این طریق نمونه برداری دقیق تری انجام میدهد.

لاپاراسکوپ از طریق یک برش در شکم وارد می شود. اگر به نمونه های بافتی از اندام های دیگر نیاز باشد ، پزشک برش بزرگتری ایجاد می کند. به این عمل لاپاراتومی می گویند.

در صورت یافتن سرطان کبد ، پزشک مرحله سرطان، شدت یا میزان سرطان را توصیف می کند. پزشک کمک می کند تا گزینه های درمانی شما تعیین شود. مرحله 4 پیشرفته ترین مرحله از سرطان است.

درمان سرطان کبد

پیشگیری از سرطان کبد

درمان سرطان کبد متفاوت است. بستگی دارد به:

  • تعداد ، اندازه و محل تومورها در کبد
  • عملکرد کبد چقدر خوب است
  • آیا سیروز وجود دارد
  • آیا تومور به اندام های دیگر گسترش یافته است

برنامه درمانی شما بر اساس این عوامل است.

درمان های سرطان کبد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

هپاتکتومی

هپاتکتومی برای برداشتن بخشی از کبد یا کل کبد انجام می شود. این جراحی زمانی انجام می شود که سرطان در کبد محدود شود. با گذشت زمان ، بافت سالم دوباره رشد کرده و قسمت از دست رفته جایگزین میشود.

پیوند کبد

پیوند کبد شامل پیوند کل کبد بیمار با یک کبد سالم از اهدا کننده است. پیوند فقط درصورتی انجام می شود که سرطان به اندام های دیگر گسترش نیافته باشد. داروهایی برای جلوگیری از رد پس از پیوند داده می شود.

فرسایش (تزریق گرما یا اتانول)

فرسایش شامل استفاده از تزریق گرما یا اتانول برای از بین بردن سلول های سرطانی است. با بی حسی موضعی ناحیه بی حس می شود تا از احساس درد جلوگیری شود. فرسایش به افرادی که کاندید جراحی یا پیوند نیستند ، کمک کند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی وارد شدن مقدار زیادی از داروها است که سلول های سرطانی را از بین می برد. داروها به صورت وریدی تزریق می شوند. شیمی درمانی یک درمان سرپایی است.

شیمی درمانی در درمان سرطان کبد موثر است. بسیاری از افراد در طول درمان درگیر استفراغ ، کاهش اشتها و لرز می شوند. شیمی درمانی ابتلا به عفونت را افزایش میدهد.

پرتو درمانی

در پرتودرمانی از پرتوهای پرانرژی برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می شود.

توسط تابش پرتوی خارجی یا تابش داخلی انجام شود.

در تابش پرتو، تابش به سمت شکم و قفسه سینه صورت می گیرد.

این اشعه شریان کبدی را از بین می برد و میزان جریان خون به تومور را کاهش می دهد.

درمان هدفمند

درمان هدفمند شامل استفاده از داروهایی است که برای هدف قرار دادن سلولهای سرطانی در نقاط آسیب  دیده طراحی شده اند. رشد تومور را کاهش داده و خون رسانی به تومور را متوقف می کنند.

سورافنیب (نکساوار) درمان هدفمند برای مبتلایان به سرطان کبد است. درمان هدفمند برای افرادی که کاندید پیوند کبد نیستند مفیداست.

آمبولیزاسیون و شیمی درمانی

آمبولیزاسیون و شیمی آمبولیزاسیون روش های جراحی هستند. برای مسدود کردن شریان کبدی انجام میشود. پزشک برای این کار از اسفنج های کوچک یا ذرات دیگر استفاده می کند. جریان خون به تومور را کاهش می دهد.

در شیمی درمانی ، قبل از تزریق ذرات ، داروهای شیمی درمانی به شریان کبدی تزریق می شود. داروهای شیمی درمانی برای مدت طولانی در کبد نگه داشته می شوند.

پیشگیری از سرطان کبد

همیشه نمی توان از سرطان کبد پیشگیری کرد. با اقداماتی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری می توان از سرطان کبد جلوگیری شوند و خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهید.

واکسنی برای هپاتیتB وجود دارد که همه کودکان باید آن را دریافت کنند. بزرگسالانی که در معرض خطر ابتلا به عفونت هستند باید واکسینه شوند.

واکسیناسیون معمولاً به صورت سه تزریق در طی 6 ماه انجام می شود.

هیچ واکسنی برای هپاتیتC وجود ندارد ، اما شما می توانید با انجام موارد زیر خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهید:

همیشه با استفاده از کاندوم رابطه جنسی ایمن را داشته باشید.

از مصرف مواد مخدر غیرقانونی ، خصوصاً داروهای قابل تزریق ، مانند هروئین یا کوکائین خودداری کنید. اگر نمی توانید مصرف دارو را متوقف کنید ، هر بار که تزریق می کنید حتما از یک سوزن استریل استفاده کنید. هرگز سوزن خود را به افراد دیگرندهید.

در مورد تاتو محتاط باشید. هر زمان تاتویا خال کوبی خواستید انجام دهید از سوزن های استریل استفاده کنید.

کاهش خطر سیروزکبدی

با انجام موارد زیر می توانید خطر سیروز را کاهش دهید:

 قطع مصرف میزان الکل مصرفی می تواند از آسیب کبدی جلوگیری کند.

تعادل وزن

حداقل 30 بار در هفته 30 دقیقه ورزش می تواند به شما در حفظ وزن کمک کند.

رژیم غذایی ارگانیک و سالم برای کنترل وزن ضروری است. اطمینان حاصل کنید که پروتئین بدون چربی ، غلات سبوس دار و سبزیجات یا میوه را در بیشتر وعده های غذایی خود بگنجانید.

در صورت نیاز به کاهش وزن ، هر روز مقدار ورزش را افزایش دهید و میزان کالری مصرفی را کاهش دهید.

اگر نگران ابتلا به سرطان کبد هستید ، با پزشک در مورد غربالگری سرطان کبد گفتگو کنید. شما با مراجعه به فروشگاه هایپرارگانو خواهید توانست از محصولات گیاهی و سالم این فروشگاه خریداری کنید و از زندگی ای به دور از سرطان در امان باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه