بیماری های گوارشی و انواع آن

بیماریهای گوارشی

بیماری های گوارشی و انواع آن ،(Digestive Diseases)دستگاه گوارش یک ارگان بزرگ است که وظایف متعددی از جمله تجزیه غذا ، جذب مواد مغذی و مایعات ، محافظت در برابر باکتری های مهاجم یا مواد مضر و دفع مواد مضر را انجام می دهد. اختلال گوارشی به هر حالتی گفته می شود که بر سیستم گوارش تأثیر بگذارد.

در حالی که علائم بیماری های گوارشی بسته به شرایط و علل زمینه ای متفاوت است ، اکثر بیماری های گوارشی دارای علائم مشترکی مانند درد در شکم ، اسهال ، یبوست ، نفخ ، کاهش وزن و گاز اضافی هستند.

بیماریهای گوارشی

دستگاه گوارشی

اسهال و سرطان روده بزرگ نمونه هایی از بیماری های گوارشی هستند. برخی از بیماری ها هیچ مشکلی در دستگاه گوارش نشان نمی دهند ، اما هنوز علائم آن وجود دارد. اکثر بیماریهای گوارشی قابل پیشگیری ویا درمان هستند.

بیماری های دستگاه گوارش از دهان تا مقعد بر دستگاه گوارش تأثیر می گذارد. دو نوع وجود دارد: عملکردی و ساختاری. برخی از نمونه ها شامل تهوع، استفراغ ، مسمومیت غذایی ، عدم تحمل لاکتوز و اسهال است.

بیماریهای عملکردی بیماریهایی هستند که در آنها دستگاه گوارش هنگام بررسی طبیعی به نظر می رسد ، اما به درستی عمل نمی کند. شایع ترین مشکلاتی که بر دستگاه گوارش (از جمله روده بزرگ و راست روده) تأثیر می گذارند. یبوست ، سندرم روده تحریک پذیرIBS ، تهوع ، مسمومیت غذایی ، گاز ، نفخ ، GERD و اسهال نمونه های رایج هستند.

بیماریهای ساختاری دستگاه گوارش بیماری هایی هستند که هنگام معاینه روده شما غیر طبیعی به نظر می رسد و به درستی کار نمی کند. گاهی اوقات ، ناهنجاری ساختاری باید با جراحی برداشته شود. نمونه های متداول بیماریهای گوارشی ساختاری شامل بواسیر ، دیورتیکولار ، پولیپ روده بزرگ ، سرطان روده بزرگ و بیماری التهابی روده است.

علائم کلی بیماریهای گوارشی

علائم اختلالات گوارشی به وضوح در شرایط مختلف و در افراد مختلف تفاوت دارد. با این حال ، برخی از علائم در اکثر مشکلات گوارشی مشترک است. علائم شایع عبارتند از:

ناراحتی شکمی (نفخ ، درد یا گرفتگی عضلات)

کاهش وزن ناخواسته

استفراغ و حالت تهوع

ریفلاکس اسید معده (سوزش سر دل)

اسهال ، یبوست (یا گاهی اوقات هر دو)

بی اختیاری مدفوع

خستگی

از دست دادن اشتها

مشکل در بلع.

علت بیماریهای گوارشی

علل شایع بیماریهای گوارشی عبارتند از:

رژیم کم فیبر‍

فیبر ، نوعی کربوهیدرات موجود در گیاهان که قابل هضم نیست. به شما کمک می کند احساس سیری کنید و به هضم برخی غذاها کمک می کند. فیبرها غذای بسیار مورد استقبال باکتری مفید (میکروبیوتای شما) هستند که در روده بزرگ ما می کنند و به نوبه خود مزایای وسیعی برای سلامتی ارائه می دهند.

فیبر به راحتی در غذاهایی مانند میوه ها (با این وجود تقریباً در پوست) ، غلات کامل ، حبوبات ، لوبیا و سبزیجات موجود است.

رژیم غذایی کم فیبر می تواند راهی عالی برای کاهش نفخ و تسکین مشکلات گوارشی باشد ، از یبوست گرفته تا درد شکم و حتی شروع سرطان روده بزرگ.

استرس و اضطراب زیاد

‍استرس و اضطراب فقط بر سلامت روانی شما تأثیر نمی گذارد. همچنین می توانند بر سلامت دستگاه گوارش ، به ویژه میکروبیوم روده تأثیر بگذارند. ارتباط مستقیمی بین دستگاه گوارش و مغز وجود دارد. این دو همیشه در ارتباط دو طرفه هستند. روده دارای نورون های بیشتری نسبت به کل نخاع است.

استرس باعث ایجاد طیف وسیعی از مشکلات بیماریهای گوارشی می شود که عبارتند از: از دست دادن اشتها ، التهاب ، نفخ ، گرفتگی و تغییرات در میکروبیوتا.

عدم نوشیدن آب کافی

آب برای سلامت دستگاه گوارش مهم است زیرا به پاکسازی کل دستگاه گوارش کمک می کند. به ویژه ، آب مدفوع را نرم می کند و از یبوست جلوگیری می کند. آب با کمک به تجزیه غذا و کمک به دستگاه گوارش برای جذب سریعتر و موثرتر مواد مغذی به سیستم گوارش کمک می کند.

شما می توانید با نوشیدن قهوه ، چای ، یا حتی آب گازدار آب دریافتی خود را افزایش دهید تا به آن 8 لیوان مایع در روز برسید. از مصرف نوشابه خودداری کنید.

مصرف زیاد غذاهای لبنی

شیر و پنیرها معمولاً سرشار از چربی ها و پروتئین هایی هستند که هضم آنها دشوار است و بر اساس برخی شواهد پزشکی دارای اثر ضد التهابی است. به همین دلیل است که مصرف زیاد محصولات لبنی می تواند باعث نفخ ، گاز ، یبوست و گرفتگی شکم شود.

عدم تحرک

ورزش به تنهایی برای سلامت کلی و سلامت دستگاه گوارش مفید نیست. به همین دلیل است که پزشکان ترکیبی از ورزش ، تغییر رژیم غذایی و اجتناب از غذاهایی که باعث التهاب می شوند و افزایش مصرف غذاهایی که در واقع با التهاب مبارزه می کنند را افزایش می دهند و در صورت لزوم دارو برای رفع برخی مشکلات دستگاه گوارش توصیه می کنند.

کهولت سن

پیری اجتناب ناپذیر است متأسفانه افزایش سن اختلالات گوارشی ایجاد می کند. با افزایش سن ، فعالیت غدد گوارشی کاهش می یابد و بر حرکت روده ، رفلاکس تأثیر می گذارد و شرایط گوارشی خاصی ایجاد می شود. خطر ابتلا به سرطان های مربوط به دستگاه گوارش نیزبا افزایش سن زیاد می شود.

عوامل ژنتیکی

عامل اجتناب ناپذیر دیگر ژن های شما! بسیاری از اختلالات دستگاه گوارش ایمنی و خود ایمنی دارای یک مولفه ژنتیکی هستند ، به این معنی که آنها دارای پایه ارثی هستند. در برخی موارد ، این ژنهای اصلاح شده برای ایجاد یک اختلال گوارشی لازم است. تغییر شیوه زندگی مهمترین گام در بهبودی است.

انواع بیماریهای گوارشی

انواع بیماری های گوارشی

یبوست

یبوست ، که یک مشکل عملکردی است ، دفع مدفوع را برای شما سخت می کند مثلا کمتر از سه بار در هفته است. یبوست معمولاً به دلیل “غذای خام” یا فیبر نامناسب در رژیم غذایی ، یا اختلال در برنامه معمول یا رژیم غذایی شما ایجاد می شود.

یبوست باعث می شود در حین اجابت مزاج دچار فشار شوید و باعث مدفوع کوچک و سفت و گاهی مشکلات مقعدی مانند شقاق و بواسیر شوید.

شما می توانیدیبوست خود را با روش های زیر درمان کنید:

افزایش میزان فیبر و آب به رژیم غذایی شما.

به طور منظم ورزش کنید.

سندرم روده تحریک پذیرIBS

سندرم روده تحریک پذیر (که روده بزرگ اسپاستیک ، روده بزرگ تحریک پذیر ، IBSیا معده عصبی نیز نامیده می شود) یک وضعیت عملکردی است که در آن عضله روده بزرگ بیشتریا کمتر از حالت طبیعی منقبض می شود. برخی غذاها ، داروها و استرس عاطفی از عواملی هستند که می توانند سندرم روده تحریک پذیررا تحریک کنند.

علائم سندرم روده تحریک پذیرعبارتند از:

درد و گرفتگی شکم.

گاز اضافی

نفخ

یبوست و اسهال متناوب.

درمان سندرم روده تحریک پذیرشامل:

پرهیز از مصرف زیاد کافئین.

افزایش فیبر در رژیم غذایی

به حداقل رساندن استرس

آبرسانی در طول روز.

خواب با کیفیت بالا.

هموروئید (بواسیر)

هموروئیدها رگهای گشاد شده در مجرای مقعد هستند. آنها رگ های خونی متورم هستند که در دهانه مقعد قرار دارند. در اثر فشار بیش از حد ناشی از فشار هنگام دفع ، اسهال مداوم یا حاملگی ایجاد می شوند.

بواسیر داخلی رگ های خونی در داخل دهانه مقعد شما هستند. درمان شامل:

بهبود عادات روده

از بین بردن عروق

جراحی فقط برای تعداد کمی از افراد مبتلا به بواسیر بسیار بزرگ ، دردناک و مداوم لازم است.

بواسیر خارجی رگ هایی هستند که درست در زیر پوست در خارج از مقعد قرار دارند. درمان شامل برداشتن لخته و ورید تحت بی حسی موضعی و/یا برداشتن خود بواسیر است.

شقاق مقعدی

شقاق مقعدی یک بیماری ساختاری است. آنها شکاف یا شکافی در پوشش دهانه مقعد شما هستند. شایع ترین علت ایجاد شقاق مقعدی ، دفع مدفوع بسیار سفت یا آبکی است. شکاف در قسمت داخلی مقعد ، ماهیچه های زیرین را که کنترل مدفوع را از طریق مقعد و خارج از بدن کنترل می کنند ، نمایان می کند. شقاق مقعد یکی از دردناک ترین مشکلات است زیرا ماهیچه های در معرض مدفوع تحریک می شوند و منجر به درد شدید سوزش ، خونریزی یا اسپاسم بعد از مدفوع می شود.

درمان اولیه شقاق مقعد شامل داروهای ضد درد ، فیبر رژیمی برای کاهش بروز مدفوع بزرگ و حجیم است. اگر این درمان ها درد شما را تسکین نمی دهد ، برای ترمیم ماهیچه اسفنکتر به جراحی نیاز باشد.

آبسه های پرینال

آبسه های پرینال ، همچنین یک بیماری ساختاری ، می توانند زمانی رخ دهند که غدد کوچک مقعدی در داخل مقعد باز می شوند، مسدود شوند و باکتری هایی که همیشه در این غدد وجود دارند باعث عفونت شوند. هنگامی که چرک ایجاد می شود ، آبسه ایجاد می شود. درمان شامل تخلیه آبسه ، معمولاً تحت بی حسی موضعی است.

فیستول مقعدی

فیستول مقعدی یک بیماری ساختاری پس از تخلیه آبسه رخ می دهد و یک مجرای لوله ای غیرطبیعی از مجرای مقعد به یک سوراخ در پوست در نزدیکی دهانه مقعد است. مواد زائد بدن که از طریق کانال مقعدی عبور می کنند ، از طریق این کانال کوچک منتقل شده و از طریق پوست به خارج منتقل می شوند و باعث خارش و سوزش می شوند. فیستول همچنین باعث تخلیه ، درد و خونریزی می شود. برای تخلیه آبسه و “بستن” فیستول به جراحی نیاز دارند.

سایر عفونت های اطراف روده

غدد پوستی نزدیک مقعد عفونی می شوند و نیاز به تخلیه دارند. درست در پشت مقعد ، آبسه هایی ایجاد می شوند که شامل یک تار کوچک مو در پشت لگن (که کیست پیلونیدال نامیده می شود) می شوند.

بیماریهای مقاربتی که می توانند مقعد را تحت تأثیر قرار دهند شامل زگیل مقعدی ، تبخال ، ایدز ، کلامیدیا و سوزاک است.

بیماری دیورتیکولار

بیماری ساختاری دیورتیکولوز عبارت است از وجود برآمدگی های کوچک (دیورتیکولا) در دیواره عضلانی روده بزرگ که در نواحی ضعیف روده ایجاد می شود. معمولاً در کولون سیگموئید ، ناحیه تحت فشار بالای روده بزرگ پایین ، رخ می دهند.

بیماری دیورتیکولار بسیار شایع است و در 10 درصد از افراد بالای 40 سال و در 50 درصد از افراد بالای 60 سال رخ می دهد. به دلیل مقدار کمی از غذای غنی (فیبر) در رژیم غذایی ایجاد می شود.

پولیپ روده بزرگ و سرطان

دومین نوع شایع سرطان است. خوشبختانه با پیشرفت در تشخیص و درمان زودهنگام ، سرطان روده بزرگ یکی از قابل درمان ترین انواع این بیماری است. با استفاده از انواع آزمایشات غربالگری ، می توان مدتها قبل از ظهور علائم از بیماری پیشگیری ، تشخیص و درمان کرد.

تقریباً همه سرطان های روده بزرگ به صورت پولیپ ، رشد خوش خیم (غیر سرطانی) در بافت های پوشاننده روده بزرگ و راست روده شروع می شوند. سرطان زمانی ایجاد می شود که این پولیپ ها رشد کرده و سلول های غیر طبیعی ایجاد شده و شروع به تهاجم به بافت های اطراف می کنند. برداشتن پولیپ ها می تواند از ایجاد سرطان روده بزرگ جلوگیری کند. تقریباً همه پولیپ های پیش سرطانی را می توان بدون استفاده از لوله ای با نور انعطاف پذیر به نام کولونوسکوپ برطرف کرد. اگر سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه تشخیص داده نشود ، می تواند در سراسر بدن گسترش یابد. سرطان پیشرفته تر به تکنیک های جراحی پیچیده تری نیاز دارد.

اگر علائم سرطان روده بزرگ را دارید ، باید فوراً با پزشک خود مشورت کنید. علائم شایع عبارتند از:

تغییر در عادات طبیعی روده.

خون روی مدفوع یا داخل آن که روشن یا تیره است.

دردهای غیرمعمول شکم یا گاز.

مدفوع بسیار باریک.

کاهش وزن بدون دلیل.

خستگی.

کم خونی

کولیت

چندین نوع کولیت وجود دارد که شرایطی هستند که باعث التهاب روده می شوند. شامل:

کولیت عفونی.

کولیت اولسراتیو

بیماری کرون

کولیت ایسکمیک (ناشی از نرسیدن خون کافی به روده بزرگ).

کولیت تابشی (پس از پرتودرمانی).

کولیت باعث اسهال ، خونریزی مقعدی ، گرفتگی شکم و فوریت (نیاز مکرر و فوری به تخلیه روده) می شود. درمان بستگی به تشخیص دارد که توسط کولونوسکوپی و بیوپسی انجام می شود.

دستگاه گوارش (که دستگاه گوارش نیز نامیده می شود) مجموعه ای از اندام های توخالی است که یک مسیر مداوم طولانی از دهان ما به مقعد را تشکیل می دهند. اندام هایی که دستگاه گوارش ما را تشکیل می دهند دهان ، مری ، معده ، روده کوچک ، روده بزرگ و مقعد هستند.

انواع شایع بیماریهای گوارشی

شایع ترین بیماری های گوارشی

تعدادی از بیماریهای مختلف می تواند بر دستگاه گوارش تأثیر بگذارد و بر گوارش ویا سلامت کلی ما تأثیر بگذارد. برخی از بیماری ها علائم مشابهی دارند و ممکن است قبل از تشخیص پزشک به بررسی های پزشکی بیشتری نیاز باشد. اختلالات شایع دستگاه گوارش عبارتند از:

بیماری سلیاک

 بیماری سلیاک یک اختلال خود ایمنی جدی است که در آن روده کوچک به گلوتن حساسیت دارد. خوردن گلوتن باعث حمله سیستم ایمنی بدن به روده کوچک می شود و منجر به آسیب به پرزهای روده کوچک می شود.

بیماری سلیاک می تواند در هر سنی شروع شود و علائم آن شامل نفخ ، تغییر در عادت روده (اسهال یایبوست) ، بثورات پوستی ، کاهش وزن و نرخ رشد ضعیف در کودکان است. در حال حاضر ، تنها درمان بیماری سلیاک ، رعایت مادام العمر رژیم غذایی بدون گلوتن است.

یبوست

یبوست اصطلاحی است که برای توصیف مشکل در دفع مدفوع به کار می رود. همه افراد دفع مدفوع روزانه ندارند ، بنابراین گذشت زمان بین حرکات روده قبل از بروز یبوست در افراد مختلف متفاوت است.

وقتی کسی یبوست دارد مدفوع او معمولاً کوچک ، سخت ، خشک و دفع آن دشوار است. علائم دیگر ممکن است شامل نفخ یا اتساع معده و درد در حین اجابت مزاج باشد. بواسیر اغلب با یبوست ایجاد می شود.

دلایل مختلفی برای یبوست وجود دارد ، مانند کم آبی بدن ، کمبود فیبر در رژیم غذایی ، بارداری ، عدم تحرک یا برخی داروهای خاص (مانند داروهای ضدافسردگی ، مکمل های آهن یا مواد مخدر). ملین ها می توانند به رفع یبوست کمک کنند و تغییر شیوه زندگی می تواند به جلوگیری از عود آن کمک کند.

بیماری کرون

 بیماری کرون یک بیماری مزمن روده است که باعث ایجاد لکه های التهابی در دستگاه گوارش در هر نقطه بین دهان و مقعد می شود. رژیم غذایی و استرس ممکن است بیماری را تشدید کند.

علائم شامل اسهال برای چند هفته ادامه یابد ، درد شکم و کاهش وزن باشد. حدود 50 درصد از افراد مبتلا به بیماری کرون متوجه خون یا مخاط در مدفوع خود می شوند.

اسهال

علائم اسهال شامل مدفوع مکرر ، شل و آبکی (مدفوع) است که معمولاً با نیاز فوری به توالت رفتن همراه است. درد شکم یا گرفتگی ممکن است رخ دهد ، و گاهی اوقات حالت تهوع یا استفراغ. ویروس ها یک علت شایع اسهال هستند. سایر علل شایع عبارتند از باکتری هایی مانند سالمونلا ، کمپیلوباکتریا اشریشیاکلی.

داروهای ضد اسهال مانند لوپرامیدیا دی فنوکسیلات به کند شدن حرکات روده کمک می کند و محلول های الکترولیت برای درمان کم آبی مفید است ، که معمولاً با اسهال بیش از حد اتفاق می افتد. گاهی اوقات ممکن است به داروهای دیگر مانند آنتی بیوتیک ها نیز نیاز باشد.

بیماری دیورتیکولار

 بیماری دیورتیکولاریک بیماری مزمن است و در روده ایجاد می شود. دیورتیکول زمانی ملتهب می شود که غذای هضم نشده در آن گیر کرده و باعث درد و یبوست و گاهی تب ، تهوع یا گرفتگی شود. به این بیماری دیورتیکولیت می گویند. بیماری دیورتیکولار شایع است و نیمی از افراد بالای 60 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. تصور می شود رژیم غذایی کم فیبر علت اصلی باشد ، اگرچه برخی از افراد مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

رفلاکس معده (GERD)

رفلاکس معده همچنین به عنوان سوزش سر دل یا رفلاکس اسید شناخته می شود. زمانی اتفاق می افتد که حلقه فیبرهای عضلانی که ورودی معده ما را احاطه کرده است ضعیف می شود و به جای اینکه محکم بسته شود تا از برگشت غذا به مری جلوگیری کند ، تا حدی باز می ماند و تا حدی اجازه می دهد غذای هضم شده و اسید معده به مری نشت کرده و باعث تحریک می شود.

علائم اولیه مرتبط با GERD شامل نارسایی ، سوزش سر دل ، درد قفسه سینه و حالت تهوع است. رفلاکس معده معمولاً با آنتی اسیدها ، مسدود کننده هایH2یا مهار کننده های پمپ پروتون درمان می شود.

عدم تحمل لاکتوز

 افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز آنزیم لاکتاز را به میزان کافی تولید نمی کنند و هضم لاکتوز ، که نوعی قند در شیر گاو ، بز و گوسفند است ، مشکل است. همچنین می تواند در اثر آسیب روده (مانند پس از گاستروانتریتیا جراحی) یا با شرایطی مانند سلیاک یا بیماری کرون ایجاد شود.

علائم معمولاً شامل باد ، نفخ ، درد شکم ، تهوع یا اسهال در عرض 30 دقیقه تا 2 ساعت پس از خوردن چیزی با لاکتوز است.

سندرم های سوء جذب

 سندرم های سوء جذب به تعدادی از شرایط مختلف اشاره دارد که در آنها روده کوچک قادر به جذب مواد مغذی مانند پروتئین ها ، کربوهیدرات ها ، چربی ها ، ویتامین ها یا مواد معدنی نیست. علل متعددی برای سندرم سوء جذب وجود دارد ، مانند استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک ها ، بیماری های کیسه صفرا ، کبد یا لوزالمعده ، شرایطی مانند بیماری کرون ، بیماری سلیاک ، پانکراتیت مزمن و فیبروز کیستیک و نقایص مادرزادی. درمان بستگی به شرایط زمینه ای و میزان سوء جذب دارد.

بیماری زخم معده

بیماری زخم معده و اثنی عشر ، سوراخ های کوچکی است که می تواند در دیواره داخلی معده (زخم معده) یا قسمت فوقانی روده کوچک (زخم اثنی عشر) ایجاد شود. زخم اثنی عشر شایع ترین نوع است و بیشتر در مردان بین 30 تا 50 سال دیده می شود. زخم معده اغلب افراد میانسال یا مسن را درگیر می کند.

شایع ترین علت عفونت با باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوریاست که معمولاً در دوران کودکی ایجاد می شود ، اگرچه اکثر مردم هرگز دچار زخم نمی شوند.

استفاده بیش از حد از داروهای ضد التهابی مانند آسپرین ، ایبوپروفنیا دیکلوفناک ، تولید بیش از حد اسید در معده و سیگار کشیدن نیز از علل شایع هستند. علائم معمولاً شامل درد شکم و سوزش سر دل است. درد زخم اثنی عشر با غذا کاهش می یابد ، در حالی که درد زخم معده با خوردن بدتر می شود. درمان معمولاً شامل داروهایی برای کاهش تولید اسید در معده یا محافظت از معده و درمان برای از بین بردن عفونت H. pylori است.

کولیت اولسراتیو

 کولیت اولسراتیو فقط داخلی ترین لایه داخلی روده بزرگ را تحت تأثیر قرار می دهد. اگرچه روده بزرگ تنها قسمتی از روده است که آسیب دیده اما کل روده ملتهب است. علائم مشابه بیماری کرون است و شامل اسهال و نیاز مکرر به اجابت مزاج می شود. چرک و مخاط نیز ممکن است در نتیجه زخم های ایجاد شده در روده بزرگ ایجاد شود. به نظر می رسد ژنتیک نقش دارد. بسته به شدت بیماری ، درمان با کورتیکواستروئیدها ، داروهای ضد اسهال ، تنظیم کننده سیستم ایمنی و بیولوژیک انجام می شود.

استفراغ

 استفراغ زمانی است که محتویات معده به طور اجباری از طریق دهان خارج می شوند ، معمولاً غیر ارادی. عفونت باکتری ها ، ویروس ها یا سایر میکروارگانیسم ها یکی از شایع ترین علل استفراغ است. افراط در مصرف الکل ، آلرژی غذایی ، میگرن و بارداری ممکن است باعث استفراغ شود. درمان بستگی به علت آن دارد و ممکن است شامل داروهای ضد استفراغ و محلول های آب رسانی مجدد باشد ، بسته به میزان مناسب بودن آنها برای فرد مبتلا به استفراغ.

سنگ کیسه صفرا

در سنگ کیسه صفرا، توده های سنگ مانند در مجاری صفراوی یا کیسه صفرا ایجاد می شوند. آنها می توانند به اندازه یک دانه شن و یا به اندازه یک توپ گلف کوچک باشند. کیسه صفرا یک اندام گوارشی کوچک است که در قسمت بالای شکم سمت راست قرار دارد. وظیفه آن تولید ، ذخیره و انتشار صفرا است ، مایع سبز مایل به زرد که به هضم چربی کمک می کند. سنگ کیسه صفرا معمولاً هنگامی ایجاد می شود که صفرا دارای غلظت بالای بیلی روبین و کلسترول باشد.

سنگ کیسه صفرا ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد ، اگرچه اکثر افراد در قسمت بالای سمت راست شکم احساس درد می کنند ، به ویژه هنگامی که غذاهای چرب مصرف می کنند.

بسته به علائم ، ممکن است جراحی برای از بین بردن سنگ کیسه صفرا توصیه شود.

پانکراتیت حاد و مزمن

پانکراتیت، التهاب لوزالمعده در بزرگسالان و کودکان رخ می دهد. این بیماری به دو صورت حاد یا مزمن رخ می دهد ، شایع ترین اختلال لوزالمعده و علت بیماری (مرگ) قابل توجه است. شیوع پانکراتیت حداقل در 20 سال گذشته در حال افزایش بوده است.

در عوض ، پانکراتیت مزمن یک نوع کمتر رایج از پانکراتیت است که طی ماهها یا سالها رخ می دهد و با عوارض بالقوه شدیدی از جمله سرطان لوزالمعده همراه است.

علائم معمولاً به طور ناگهانی شروع می شوند و بیشتر با درد شکمی مشخص می شوند که می تواند تا پشت نیز گسترش یابد ، گاهی اوقات مانند چاقو خوردن و خوردن ، تهوع و استفراغ تشدید می شود.

در پانکراتیت مزمن ، کاهش وزن غیر ارادی (که می تواند منجر به سوء تغذیه شود) و مدفوع چرب نیز امکان پذیر است.

بیماری کبدی

کبد دومین اندام بزرگ است و نقش متفاوتی در گوارش از جمله تجزیه غذا ، ذخیره انرژی و دفع مواد زائد و سموم از جریان خون دارد. بیماری کبد یک اصطلاح جمعی برای همه شرایط گوارشی است که بر کبد تأثیر می گذارد.

علائم بیماری کبد بسته به علت آن می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. برخی از علائم عمومی ممکن است شامل: خارش پوست ، خستگی مداوم ، استفراغ ، حالت تهوع ، تورم شکم ، ساق پا یا مچ پا ، ادرار تیره ، زردی ، از دست دادن اشتها و مدفوع سیاهیا خونی باشد.

تغییر شیوه زندگی معمولاً برای بیماریهای کبدی توصیه می شود. ممکن است شامل کاهش و یا اجتناب از الکل باشد. علت شایع بیماری جدی کبد ، افزایش وزن (چاقی اغلب با التهاب مزمن کبد به نام بیماری کبد چرب غیر الکلی همراه است) . رژیم غذایی چرب باشد.

بسته به علت زمینه ای ، پزشک ممکن است داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها ، داروهای فشار خون ، استروئیدها ، داروهای ضد ویروسی و مولتی ویتامین ها را تجویز کند. در موارد نادر بیمار ممکن است برای برداشتن قسمتهایی از کبد به جراحی نیاز داشته باشد. پیوند کبد در صورتی که هیچ گزینه درمانی دیگری قابل اجرا نیست، انجام میشود.

جلوگیری از بیماری های گوارشی با مصرف مواد غذایی ارگانیک

بسیاری از بیماری های روده بزرگ و راست روده را می توان با حفظ شیوه زندگی سالم و موادغذایی ارگانیک، تمرین عادات خوب روده و غربالگری سرطان پیشگیری یا به حداقل رساند. . با مصرف موادغذایی ارگانیک از فروشگاه هایپرارگانو سبب افزایش سلامت دستگاه گوارش خود شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه